Przedszkole Miejskie nr 1 Morskie Skarby

Grupa "Rybacy"

 

Zajęcia na II tydzień 30.03 - 3.04.2020 r. 

30.03.2020 r.  Poniedziałek

 

Temat:  Czyste powietrze  - czy wiemy, czym oddychamy?

Cele:

  • Układa rytmy i odwzorowuje je w formie dźwiękowej
  • Potrafi ocenić wpływ działania przedmiotu na jakość powietrza
  • Odpowiada na pytania dotyczące przyrody
  • Opowiada historyjkę obrazkową własnymi słowami
  • Bada wpływ jakości wody na rośliny

 

  1.  Słońce i deszcz” – na początek pobaw się w układanie rymów wraz z rodzicem oraz odwzorowuj je w formie dźwiękowej.  Potrzebne będą ci karteczki – w kształcie kwadratu i kropli (kolory możesz wybrać jakie chcesz).  A teraz do dzieła – układaj na podłodze karteczki według wymyślonej przez Ciebie kolejności (rytmy), z wcześniej zrobionych karteczek. Ułożony rytm odwzorowuj w formie  dźwiękowej, samodzielnie wybierając zasady ich kodowania, np.: 

kwadratu – dźwięk „maa”, kropla dźwięk „kap”  

bądź  kwadrat – klaśnięcie, kropla – tupniecie

 

  Możesz wykorzystać także instrumenty, które posiadasz w domu, czy samemu z przedmiotów wydobywać dźwięk.  Super, ale zrobiło się muzycznieUśmiech

 

2. „Co to  jest powietrze” – rozmowa kierowana z dzieckiem.

Drogi rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem na temat powietrza, zadaj pytania: 

Co to  jest powietrze?  Gdzie się znajduje?  Jaki ma kształt i kolor?  Po czym   poznajemy, że jest?  Czy bez powietrza można puszczać bańki mydlane, nadmuchać balon, puścić latawiec?  Czy powietrze może być brudne?  Co wpływa na czystość powietrza?  

Następnie pokaż różne obrazki ( przedmiotów mających negatywny bądź pozytywny wpływ na jakość powietrza), mogą być także filmiki.  

 

3. „Historia o sadzeniu drzew” – zabawa rozwijająca kompetencje językowe.

Otwieramy karty pracy 3 ( ćw. 1, str.58).  Dziecko ogląda obrazki historyjki, próbuje odgadnąć jej treść, uzupełnia ją – doklejając brakujące elementy. Postaraj się teraz opowiedzieć historyjkę rodzicowi, o tym co robią dzieci na każdym obrazku, nadaj tytuł tej historyjce i spróbuj ocenić postawę jej bohaterów – postaraj się samodzielnie i pełnymi zdaniami, wiem, że ci się uda Uśmiech

A czy wiesz: W jaki sposób dzieci postanowiły walczyć o czyste powietrze? A jak ty byś walczył o czyste powietrze?  

W kolejnym zadaniu (ćw.1, str.59) przypomnij sobie znaki zakazu, podaj kilka przykładów (np. zakaz  wjazdu, wstępu z lodami, zakaz jazdy na rowerze, zakaz fotografowania…), możesz także odszukać je w internecie. Czy potrafisz wymienić ich wspólne cechy?    A teraz przyjrzyj się ilustracją i narysuj symbole obok nich, które zakazują zanieczyszcania środowiska. 

Brawo! Super ci poszłoUśmiech

 

 

4. A teraz zabawa badawcza - „Kwiatowy eksperyment” 

Poproś rodzica o pomoc! Ustaw dwie doniczki z ozdobnymi kwitnącymi roślinami. Do  jednej z nich nic nie przyklejaj, nie oznaczaj, a do drugiej przyklej samodzielnie przygotowany rysunek przedstawiający cytrynę.  Od tej pory kwiatek w doniczce bez obrazka – podlewaj samą wodą,  a kwiatek z naklejką cytryny – sokiem z cytryny.

Od teraz zaczynacie prowadzić obserwacje – codziennie, zwracając uwagę na kolor kwiatków i liści. Obserwacje swoje zapisuj z rodzicem. 

Poproś rodzica o zrobienie zdjęcia kwiatków codziennie bądź po kilku dniachUśmiech

Drogi rodzicu, jeśli to nie problem, prześlij zdjęcie nam na maila.  

 

Udanej zabawy Uśmiech

 

Dodatkowo, dbając o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, przesyłam link do wspólnej zabawy Uśmiech

 https://damianrudnik.com/wychowanie-fizyczne-w-domu-zagraj-w-gre-przedszkole/

 

  

Jeśli masz ochotę rozwiąż kilka matematycznych łamigłówek 

 

http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661

 

____________________________________________________________________________________________

 

31.03.2020 r. wtorek

  

Temat: Dlaczego pada deszcz

Cele:

  • uważnie słucha wiersza
  • udziela odpowiedzi związanych z treścią wiersza
  • zna obieg wody w przyrodzie
  • zna literę J j

 

 

Wysłuchaj wiersza czytanego przez rodzica:

A. Frączek „ Deszcz”

 

Gwałtu, rety! Co się dzieje?!!

Z nieba znów jak z cebra leje!

 

Deszcz przemoczył w parku ławki,

Kosz na śmieci i huśtawki,

Zrosił nowy szyld w hotelu.

A pieczarce zmył kapelusz...

Chyba zaraz humor stracę!

Gdy poszedłem z psem na spacer,

Dopadł mnie paskudny katar,

A Burkowi zmokła łata!

A w dodatku nikt dokoła

Nie rozumie mej niedoli:

Ani morze parasoli,

Ani drzewa,

Ani krzaki...

Z gniazdek wyfrunęły ptaki-

W deszczu piórka sobie myją,

I deszczówkę z kałuż piją.

Klon z radości się zieleni.

A dżdżownica wyszła z ziemi...

Chyba wszystkich deszcz ten cieszy!

 

Oczywiście oprócz pieszych...

 

Pytania do wiersza:

Co zmoczył deszcz?

Co może nam się przytrafić gdy mocna zmokniemy?

Kto cieszył się z deszczu?

 

Brawo dużo zapamiętałeś (aś)

 

Czy wiesz skąd się bierze deszcz?

 

Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

Już wiesz jak krąży woda w przyrodzie. Opowiedz rodzicowi.

 

Poznajemy literę J j

Wysłuchaj piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=4J4B7k5yec0

Już wiesz jak wygląda i jak brzmi litera J j

 

Poproś mamę o ryż lub groch.

„Napisz „ ziarenkami literę J j

 

Bardzo mi się podoba

 

Teraz otwórz swoją książkę na stronie 60 ( tam gdzie jest litera J j)

Zrobiłeś (aś) to sam (a) ? Super

Jak myślisz j jest samogłoską czy spółgłoską?

Masz rację- spółgłoską, przecież jest zaznaczona niebieskim kolorem.

Wykonaj zadanie 1

 Podziel słowa na sylaby (wyklaszcz je) i pokoloruj na niebiesko kółeczko, które wskazuje miejsce litery j.

 

Możesz teraz razem z Julką iść do parku ( zadanie 2)

 

Oj, długa ta droga.

 

Na koniec spróbuj trochę popisać (str. 61)

 

Super!!! Widzę, że wychodzi Ci coraz lepiej.

 

Do zobaczenia

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

 

01.04.2020 r.  Środa

 

Temat:  Po co mamy tyle koszy na śmieci?

 

Cele:

  • Rozumie zasady segregowania odpadów
  • Wie, jak można przerobić przedmioty
  • Opowiada o przeczytanym tekście
  • Segreguje śmieci ze względu na tworzywo
  • Rozumie potrzebę dbania o środowisko i segregowania odpadów
  • Wykonuje prace przestrzenne, używając materiałów odpadowych

 

  1. „Jak to można wykorzystać”  – na początek zabawa rozwijająca myślenie. 

Drogi rodzicu, jeśli to możliwe przygotuj kilka rzeczy (np. słoik, rolka po ręczniku papierowym, pudełko po butach, kubek po jogurcie, plastikowe nakrętki itp.).  Zadanie polega na wymyśleniu przez dziecko: Co można z tego przedmiotu zrobić?  Jak go można przerobić i ponownie wykorzystać?  Czy warto w ten sposób wykorzystywać odpady?  Pomysły można zapisać na kartce! 

 

Super, ale jesteś pomysłowy Uśmiech

 

 2.  „Rozmowa Julki” – ćwiczenie w zakresie czytania w KP3 (ćw.1, str. 62) 

Drogi rodzicu, spróbuj wraz z dzieckiem odczytać tekst dialogu, a dzieci, które potrafią proszę aby odczytały samodzielnie – Brawo! 

A teraz postaraj się własnymi słowami opowiedzieć, o czym rozmawiała Julka z bratem i tatą.  Teraz poobserwuj swoje rośliny, które poddałeś eksperymentowi, jeśli już coś się zadziało – przedstaw swoje spostrzeżenia w formie rysunku (rysunek ćw.2, str. 63). 

Aż już jestem ciekawa, jak Wasze roślinki wyglądają Uśmiech

 

 

3. „Segregujemy odpady” – teraz dla odprężenia obejrzyj filmik, postaraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów:    https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

 

Po czym porozmawiaj z rodzicem, na temat segregacji odpadów.

Czy pamiętasz do jakich pojemników jakie odpady wyrzucamy? 

Czy wiesz co to są odpady biodegradowalne?

Dlaczego należy segregować odpady?

W jaki sposób każdy człowiek może wpłynąć na czystość naszej planety?

 

Następnie otwieramy karty pracy 3 ( ćw. 1, str.63).  A teraz połącz śmieci z odpowiednimi koszami, oznacz te odpady, które uważasz,  że ponownie można wykorzystać. 

 

Super, świetnie Ci poszło Uśmiech  

 

 

 4A teraz zabawa plastyczna - „Wazon ze słoika, butelki” 

Poproś rodzica o pomoc! Przygotuj słoik, może być też butelka oraz różne materiały, włóczkę czy sznurek jutowy, guziki i koraliki, dekoracje, którymi chciałbyś/abyś  ozdobić swój wazon. A jaki wazon zrobisz, świąteczny, dekoracyjny dla mamy, a może do swojego pokoju? To już twój własny pomysł – udanej i kreatywnej zabawy Uśmiech

 

Poproś rodzica o zrobienie zdjęcia twojego wazonu.

Drogi rodzicu, jeśli to nie problem, prześlij zdjęcie nam na maila – dziękuję Uśmiech 

 

Na koniec przesyłam Ci trochę muzyki do poruszania i śpiewania:

 

 https://www.youtube.com/watch?v=EXF40ENgtbY

 

  • oraz dwa filmiki dla utrwalenia wiadomości na temat odpadów:

https://www.youtube.com/watch?v=sVn_T26Ia_4 

https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0

 

____________________________________________________________________________________________________________

 

02.04.2020 r. Czwartek

 

 

Temat: Kto odpowiada za czystość na naszej planecie?

 

Cele:

Dziecko:

  • Wykonuje instrument muzyczny materiałów odpadowych
  • Słucha piosenki i gra jej rytm
  • Rozumie swoją rolę w dbaniu o środowisko
  • Obiera kierunek zgodnie z poleceniem
  • Samodzielnie rozwiązuje zadania matematyczne
  • Dba o sprawność fizyczną

 

Co będzie dzisiaj potrzebne?

  • Pojemnik po jogurcie, ryż ( może być gruba kasza lub groch), woreczek foliowy(zużyty), gumka recepturka lub taśma klejąca)
  • Papier w kratkę, ołówek
  • Książka (karty pracy część 3)
  • Stara gazeta lub inna dowolna kartka

 

Witam

 

1.Wykonanie instrumentu muzycznego

 

Jeżeli przygotowałeś (aś) pojemnik po jogurcie, ryż woreczek foliowy i gumkę recepturkę to do dzieła.

  • Wsyp do pudełka ryż, zakryj szczelnie pudełko woreczkiem i przymocuj gumką lub taśmą.

Powstał Twój instrument. Przyda się do zagrania piosenki.

Wysłuchaj piosenki i zagraj do niej.

 

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

 

            Brawo dla Ciebie

 

 

 2. Obejrzyj film „Ekologiczny dom”

 

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

 

Odpowiedz na pytania:

Jak Ekomalińscy dbają o środowisko?

A Ty? Czy zawsze zakręcasz wodę? Czy segregujesz śmieci?

 

            Jeżeli tak, to jesteś obrońcą naszej planety.

 

3. Rysowanie zgodnie z poleceniem:

 

Przygotuj kartkę w kratkę i ołówek. Pamiętasz naszego robota? Programowałeś (aś) go, a on wykonywał Twoje polecenia. Teraz ja pobawię się w programowanie, a Ty będziesz robotem.

Zaczynamy:

  • Pamiętaj: nie odrywaj ołówka od kartki
  • Narysuj na środku kartki prostą linię (z góry na dół) długą na cztery kratki
  • Teraz przeciągnij ją przez cztery kratki w prawo
  • Teraz cztery kratki do góry
  • Teraz cztery kratki w lewo
  • Czy powstał kwadrat?

      Brawo!...a jeżeli Ci nie wyszedł, spróbuj jeszcze raz: przelicz kratki i zwróć uwagę na kierunek. Jest? SuperUśmiech

 

 

4. Praca z książką

 

Otwórz książkę na stronie 65

Wykonaj zadanie 1

Widzisz stertę śmieci. Trzeba ją uporządkować.

  • Policz ile jest szklanych butelek (liczbę wpisz w kratce przy butelce poniżej)
  • Policz ile jest puszek (liczbę wpisz przy w kratce przy puszce)
  • Policz ile jest kartonów (liczbę wpisz w kratce przy kartonie)
  • Policz ile jest toreb foliowych (liczbę wpisz w kratce przy torbie)
  • Policz ile jest gazet (liczbę wpisz w kratce przy gazecie)
  • Teraz pomyśl co wrzucisz do pojemnika zielonego (szkło) policz, ile tych śmieci będzie i wpisz w kratce przy zielonym pojemniku
  • Teraz do niebieskiego (papier)
  • Teraz do żółtego (tworzywa sztuczne i metal.)

 

            Ufff... ciężka praca z tym sprzątaniem.

 

5. Zabawa przy muzyce.

Weź gazetę i pobaw się przy muzyce:

 

https://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk

 

            Do zobaczenia. Uśmiech

 

 

________________________________________________________________________________________________________________

 

03.04.2020 r.  Piątek

 

Temat:  Wielki turniej odkrywców przyrody!

Cele:

  • Swobodnie wypowiada swoje opinie
  • Odpowiada na pytania dotyczące ekologii
  • Wie, jak należy dbać o Ziemię
  • Dba o sprawność fizyczną 

 

  1. „W moim czystym świecie” – na rozmowa podsumowująca zajęcia z całego tygodnia.

Drogi rodzicu, poproś dziecko aby opowiedziało o tym, co podobało się w mijającym tygodniu zajęć o ekologii, co było dla niego najważniejsze. Na koniec każde dziecko kończy zdanie: W moim czystym świecie….

Brawo, bardzo dużo informacji zapamiętałeś/aś Uśmiech

 

2. „Zaznacz drogę” – zabawa matematyczna w kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji  w KP3 (ćw.1, str. 64)

Pamiętasz jak kodowałeś/ aś naszego robotaUśmiech  W podobny sposób wykonaj zadanie. Zabawa polega na narysowaniu trasy dwóch drużyn (drużyna czerwona i drużyna niebieska) kolorując pola zgodnie z kodem, powiedz jakie zadania zostały wykonane po drodze przez drużyny? Następnie przelicz wykonane zadania danych drużyn i porównaj.

Obliczenia możesz zapisać!

Super, świetnie ci poszło Uśmiech  

 

 2„Wielki turniej odkrywców” – zabawa dla całej rodziny!

Drogi rodzicu, na kartce przygotuj pytania o ekologii, ponumeruj, złóż (można wymyśleć jeszcze inne) i wrzuć do jakiego pojemnika:

Wymyśl skojarzenia do słowa „drzewo”.

Podaj 2 nazwy przedmiotu, który potrafi unieść wiatr.

Powiedz, jak można dbać o czystość Ziemi.

Powiedz, co każdy człowiek może zrobić dla dobra środowiska przyrodniczego.

Czego roślina potrzebuje, aby zdrowo rosnąć?

Co to znaczy „segregacja odpadów”?

Czy wszystkie śmieci trzeba wyrzucać?

Jakie kolory i przeznaczenie mają pojemniki na śmieci.

Jak można przerobić kubeczek po jogurcie?

Co zanieczyszcza powietrze?

Co ma wspólnego cytryna i deszczówka?

Czy można podlewać kwiaty sokiem z cytryny?

Czy można papier i szkło wrzucać do jednego pojemnika na śmieci?

Dlaczego drzewa są ważne.

Czy powinno się pakować zakupy w jednorazowe torebki? Dlaczego?

Skąd wiemy, że otacza nas powietrze?

Co jest w balonie, gdy go nadmuchamy?

Czy powietrze można zabrudzić? Jak?

Jak się nazywa człowiek, który dba o czyste środowisko?

Jak oznaczone są opakowania, które można przetworzyć?

Jak można powtórnie wykorzystać pudełko po butach?

O czym trzeba pamiętać podczas mycia zębów?

Co nie mogłoby latać bez powietrza?

Dlaczego warto naprawiać zepsute rzeczy?

Wymyśl hasło ze słowami „czyste środowisko”.

Do jakiego pojemnika wrzucamy słoik po dżemie?

Następnie usiądźcie w kole. Każdy losuje numerek i stara się odpowiedzieć na pytanie. Jeśli odpowiedź jest poprawna – zatrzymuje numerek z pytaniem, jeśli odpowiedź jest nieprawidłowa – numerek ponownie trafia do reszty karteczek z numerkami.  Wygrywa ta osoba, która najwięcej numerków zdobędzie.

Życzę udanej zabawy Uśmiech  

 

 4.Na koniec wspólna zabawa plastyczna - „Szczęśliwa Ziemia

Wykonajcie wielki plakat rodzinny, ilustrujący zdobytą wiedzę ekologiczną!

Na dużym kartonie/ brystolu papieru narysujcie okrągły zarys Ziemi (można naszkicować kontury kontynentów) . Następnie wypełnijcie go rysunkami kojarzącymi się z tym, co dobre dla Ziemi, ekologiczne, przyjazne środowisku, dobre dla roślin i zwierząt, dobre dla nas samych.  Mogą to być np.: kosze do segregacji śmieci, kwiaty, znaki zakazu związane z przyrodą, wiatraki, serca, szczęśliwi ludzie, oznaczenia opakować, które można przetworzyć, zwierzęta, roślinność…. i wiele wiele  pomysłów, jakie się tylko nasuną.

Udanej i kreatywnej zabawy Uśmiech

Na koniec poproszę, o przesłanie zdjęcia nam na maila – dziękujęUśmiech

 

A teraz trochę do poskakania, zaproś też rodziców Uśmiech

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

 

Wiem, że dla każdego dziecka, także i dla Ciebie okres pozostania w domu nie jest łatwy, a pomysłów na zabawę czasem już brakuje – co tu robić?  Przesyłam Ci kilka linków:

Puzzle: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1d787a4d6adb&pieces=24

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1246b51f5989

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=31473708e120

Przygody ciekawskiej Jadzi: https://www.youtube.com/watch?v=CPgbBTMPDPY