Przedszkole Miejskie nr 1 Morskie Skarby

Grupa „Rybacy”

Zajęcia na III tydzień 6 - 10.04.2020 r. 

 

06.04.2020 r.  Poniedziałek

 

Temat:  Ach ta pogoda – co to takiego ?

Cele:

  • Rozwiązuje zagadki o zjawiskach atmosferycznych
  • Rozróżnia emocje przyjemne i nieprzyjemne związane z pogodą
  • Określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku
  • Tworzy i respektuje normy związane z zasadami obserwacji przyrody
  • Sporządza notatki z obserwacji, buduje komunikaty w formie graficznej  - łączenie rysunków z symbolami
  1. „Zagadki o pogodzie”  – na początek kilka zagadek – to co uwielbiacie najbardziej Uśmiech

Ciepło z zimnem się zmówiło,  srebrne frędzle zawiesiło.

Kiedy ostry mróz przeminie, w słońcu woda z dachu spłynie.  (sopel)

 

Co to za ogrodnik? 

Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa.   (deszcz)

 

Nie widać nic od samego rana, ziemia jakby mlekiem oblana.

Lecz nie martwcie się, nie szkodzi, bo słońce wróci za kilka godzin.  (mgła)

 

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz, 

Może te perły w trawie odnajdziesz.  (rosa)

 

Pada z góry, z czarnej chmury,  nie śnieg, nie deszcz.

W słońcu promieniach w wodę się zmienia.

Co to jest, czy wiesz?  (grad)

 

Dom pszczół i Ewa, to będzie….. (ulewa)

 

Gdy spadnie po raz pierwszy,

Świat robi się bielszy.

Wyciągamy narty, sanki,

dzieci lepić chcą bałwanki (śnieg)

 

Huczy, świszczy, leci w pole,

Czyni w koło swe swawole,  

zrywa ludziom kapelusze i wykręca parasole.  (wiatr)

 

 

2. „Kapryśna pogoda” – słuchanie wiersza B. Formy

Drogi rodzicu, przeczytaj wiersz dziecku.

 

      „Kapryśna pogoda”  Bożena Forma

      Siedzi natura i myśli sobie.

      Och, ja tu zaraz porządek zrobię.

      Wnet pory roku do niej przygnały

i różne aury zaplanowały.

 

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,

słoneczko coraz mocniej przygrzewa.

Często śnieg z deszczem i grad pada,

jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato nadchodzi zaraz po wiośnie.

Wszyscy witają lato radośnie.

 

Czyściutkie niebo, upały duże

zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.

Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.

Coraz mniej ciepła, smutno ponuro, 

słońce ukryte ciągle za chmurą.

 

A kiedy zima sroga przybędzie,

lekki, puszysty śnieg sypać będzie.

Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie

będą panować wtedy na świecie.

 

A teraz porozmawiaj z dzieckiem na temat treści wiersza, dziecko stara się wypowiadać pełnymi zdaniami. Zadaj pytanie: Kto był głównym bohaterem?   Jakie postacie wezwała do ciebie natura?  Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?  Opisz pogodę w poszczególnych porach roku.  Jakie zjawiska atmosferyczne można zaobserwować danej pory roku?  Jakie uczucia wywołuje określona pogoda?    

Dziecko: proszę otwórz teraz karty pracy 3 (1, str. 74).   Nazwij widoczne pory roku, dopasuj do odpowiedniej pory roku naklejkę, opowiedz jakie widzisz różnice – czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku.

A czy teraz potrafisz powiedzieć – co to w ogóle jest ta pogoda?

Super, świetnie Ci poszło Uśmiech

 

3. „4 pory roku” – teraz dla odprężenia troszeczkę pośpiewaj!

https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY

 

4. „Jaka jest dzisiaj pogoda?” – założenie kalendarza pogody.

 Poproś rodzica o pomoc! To będzie wspólna obserwacja.  Ustalcie termin trwania obserwacji – np. tydzień, godziny obserwacji (rano, południe, wieczór), sposób sporządzania notatek na temat dostrzeżonych zjawisk – dziecko rysuje na kalendarzu symbole pogodowe. Dodatkowe zapiski może rodzic zapisać, np. jak się dziś czuliśmy, co jeszcze zaobserwowaliśmy (np. dłuższy dzień, temperatura, siła wiatru). 

Życzę sokolich obserwacji i udanej zabawy Uśmiech

A po obserwacji prosimy o zdjęcia kalendarza, dziękuję Uśmiech

 

Na koniec przesyłam Ci trochę muzyki do poskakania:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=0kS59AYQVDI&feature=emb_logo

 

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

 07.04.2020 r.   Wtorek

 

Temat:Obserwujemy pogodę- co to jest prognoza pogody?

 

Cele

Dziecko:

  • Rozpoznaje i nazywa dźwięki z otoczenia
  • Wypowiada się na temat treści opowiadania
  • Potrafi zapowiedzieć pogodę
  • Potrafi ubrać się stosownie do pogody
  • Wie jak powstaje tęcza

 

Dzisiaj przyda się:

  • szklanka lub słoiczek
  • woda
  • małe lusterko mieszczące się w szklance

     1.  Jeżeli założyłeś(aś) wczoraj kalendarz pogody koniecznie zaznacz dzisiejszą pogodę.

     2.  Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia.

Obejrzyj film i nazwij dźwięki, które słyszysz.

https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc

 

      3.Wysłuchaj opowiadania Lucyny Krzemienieckiej „ O marcu, pannie Juliannie

         i o ptaszku”:

         https://www.youtube.com/watch?v=sZv_e2JUXCM

         Teraz postaraj się odpowiedzieć na pytania:

  • Jaką pogodę miała Julianna podczas spaceru?
  • Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?
  • Jak należy się ubrać podczas zmiennej pogody? ( na cebulkę)
  • Skąd możemy się dowiedzieć jaka będzie pogoda w danym dniu i miejscu? (prognoza pogody)

 

     4.Obejrzyj prognozę pogody:

        https://www.youtube.com/watch?v=GUyLgBSh_Rk

        (obejrzyj tylko pierwszą część)

        Spróbuj zabawić się w prezentera i zapowiedz dzisiejszą pogodę dla Międzyzdrojów.

 

              Brawo dla Ciebie. Może zostaniesz prezenterem telewizyjnym?

 

    5. Otwórz swoją książkę na stronie 76 (poradzisz sobie sam(a) 

Poproś rodzica o przeczytanie komunikatów pogodowych.

Pod komunikatami są postacie, które należy ubrać odpowiednio do pogody i połączyć z odpowiednim komunikatem.

Weź kredki i do dzieła.

 

Jestem bardzo ciekawa tych kreacji

 

    6. Jak powstaje tęcza.

Czy pamiętasz jak wygląda tęcza? Opowiedz rodzicowi.

Teraz obejrzyj film, z którego dowiesz się jak powstaje tęcza:

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

 

Dla chętnych:

Wykonaj doświadczenie: 

Szklankę wody wypełnij w około ¾ wysokości wodą.

Do szklanki włóż małe lusterko, umieszczając je tak, aby było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się o dno szklanki, a z drugiej o ściankę.

Manipuluj szklanką tak, by promienie słońca padały wprost na powierzchnię lustra. Możesz też skierować na nią strumień światła z latarki. Powstającą tęczę zaobserwujesz na suficie!

 

Dla całej rodzinki:

https://www.youtube.com/watch?v=2Eu7owdtC38

 

_________________________________________________________________________________________________

 

08.04.2020 r.  Środa

 

Temat:  Pogoda w różnych porach roku.

Cele:

  • Zna rolę deszczu, pozytywną i negatywną
  • Segreguje obrazki, przedmioty według kryterium zgodności głoski w nagłosie, przyporządkowuje je do odpowiednich liter
  • Nadaje kropli deszczu inne znaczenie, dorysowując elementy innych postaci
  • Wie skąd bierze się deszcz i jaką rolę odgrywa w przyrodzie
  • Tworzy eksperymenty związane z deszczem

 1. „Jaka jest rola deszcz”  – na początek proszę obejrzyj filmik o deszczu i cyklu hydrologicznym – trudne słowo, spróbuj je zapamiętać Uśmiech

https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

Powiedz czego się dowiedziałeś?  Czy wiesz co oznaczają sława: parowanie, kondensacja?  A co nazywamy opadem?

Spróbuj wymienić przykłady pozytywnej roli deszczu a także przykłady negatywnej roli deszczu, bądź co będzie gdy go zabraknie?

Super, masz bardzo dużą wiedze na ten tematUśmiech

 2.  „Literkowe kosze pór roku” – utrwalanie liter, wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie.

Przygotuj koszyk bądź pojemnik, do których będziesz zbierać literkowe rzeczy bądź je pokazywać. Rodzic na osobnych kartkach piszę pierwsze litery pór roku: „w”, „l”, „j”, „z”. 

Wariant I: Dziecko wybiera jedną literkę – teraz będzie zbierać do koszyczka rzeczy (otaczające nas w domu), zabawki, obrazki, których nazwy rozpoczynają się na daną głoskę.  I tak z każdą literką.

Wariant II: Dziecko wybiera jedną literkę – teraz będzie zbierać do koszyczka rzeczy, w których nazwach litery „w”, „l”, „j”, „z” ukryły się w środku wyrazu, np. sowa, mazak.

Dodatkowo dziecko może podawać własne propozycje słów.

Następnie otwieramy karty pracy 3 ( ćw. 1, str.78). 

Proszę odczytaj litery, które widzisz, następnie w ramkach  narysuj przedmioty, w których nazwach występują te litery.

Super, świetnie ci poszło Uśmiech

 3. „Deszczowe kropelki” teraz dla odprężenia obejrzyj filmik   

https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

 

Po czym otwórz  karty pracy 3 ( ćw. 1, str.79), przyjrzyj się kroplom deszczu. Spróbuj wymyśleć co może powstać z każdej kropli, dokończ ich ilustarcje i opowiedz o nich rodzicowi.

Genialne te kropelki Uśmiech

 

4. A teraz coś co lubicie najbardziej – eksperymenty!!!

Poproś rodzica o pomoc!  Obejrzyj z rodzicem filmiki z dwoma eksperymentami, spróbuj wykonać je z rodzicem! Ważne – nigdy nie sami.

 -  https://www.youtube.com/watch?v=Nqni9zjYado

 -  https://www.youtube.com/watch?v=663gl8estHA

Mała wskazówka – przy eksperymencie z pianka, woda musi być letnia.

Życzę udanego eksperymentowania i zabawyUśmiech

 

Jeśli uda się, zróbcie zdjęcie i wyślijcie do nas - dziękujęUśmiech

 

Na koniec przesyłam ci bajkę o deszczu:

https://www.youtube.com/watch?v=CjaDVgZzEok

 

_________________________________________________________________________________________

 

Rybacy, 9 kwietnia

 

Temat: Wielkanocne zwyczaje.

Cele

Dziecko:

  • Odczuwa nastrój zbliżających się Świąt
  • Dostrzega piękno wyrobów sztuki ludowej
  • Zna zasady kulturalnego zachowania się przy stole
  • Dokonuje obliczeń w zakresie 10

 

Co będzie potrzebne:

  • Białe kartki
  • Kredki
  • Nożyczki
  • Talerz
  • Łyżka
  • Widelec
  • Nóż

Witam

1. Zwyczaje wielkanocne.

Porozmawiaj z rodzicami o zwyczajach wielkanocnych w Waszym domu.

(robienie porządków, przyrządzanie potraw, malowanie jajek, święcenie palmy i pokarmów, oblewanie się wodą, wspólny posiłek, itp.)

W jakich czynnościach Ty uczestniczysz?

 

Poznaj zwyczaje wielkanocne:

https://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U

 

2. Poznajemy elementy sztuki ludowej.

Obejrzyj zdjęcia przedstawiające motywy ludowe różnych regionów polski

https://www.youtube.com/watch?v=jQz1lJ0X8Cc

Może spróbujesz wykorzystać elementy charakterystycznych motywów podczas malowania jajek?

 

3. Wielkanocny koszyczek.

  • Narysuj na kartce 10 jajek (niech będą wielkości prawdziwego jajka)
  • Wytnij je
  • 5 jajek ozdób paskami, a 5 kropkami
  • Przygotuj jedną czystą kartkę ( będzie udawała koszyczek)

Teraz bawimy się w liczenie.

  • Włóż do koszyczka 4 jajka w paski i 5 jajek w kropki.

            Ile masz jajek w koszyczku?

Policzyłeś(aś)? Czy jest 9? (4+5=9)

  • Jedno jajko w kropki wypadło z koszyczka.

            Ile jajek zostało w koszyczku? Czy jest 8? (9-1=8)

Powymyślaj inne zadania z jajkami.

 

4. Nakrywamy do stołu.

Poproś rodzica o nakrycie dla jednej osoby.

Samodzielnie nakryj do stołu.(pamiętaj, że łyżka i nóż leżą po prawej stronie talerza a widelec po lewej)

                Brawo. Wiem, że będziesz pomagał(a) nakrywać do stołu.

 

5. Zachowanie przy stole.

Ustal z rodziną zasady, które będą obowiązywały podczas wspólnych posiłków.

Możesz „spisać” te zasady za pomocą rysunków.

 

6. Na zakończenie bajka o świątecznych porządkach kota Filemona

https://www.youtube.com/watch?v=8jAwhh9U81M

 

Życzenia dla całej rodziny

https://www.youtube.com/watch?v=mgI3RUkGpsU

 

_____________________________________________________________________________________________________

 

 

10.04.2020 r.  Piątek

 

 

Temat:  Przygotowania do świąt.

 

 

Cele: 

  • Wypowiada się pełnym zdaniem na temat treści wysłuchanego wiersza
  • Zna zwyczaje i tradycje dotyczące Świąt Wielkanocnych
  • Potrafi wskazać produkty potrzebne do koszyczka  wielkanocnego
  • Zna i nazywa tradycyjne potrawy
  • Zna wybrane sposoby malowania jaj na Wielkanoc
  • Potrafi wykonać dekoracje metodą frotażu

 1. Wielkanocny stół”  –  wysłuchaj wiersza Ewy Skarżyńskiej „Wielkanocny stół”

Odpowiedz na pytania: Czym stół był ozdobiony w wierszu?

Kto się rozpychał na stole?

Co pachniało jak łąka?

Kto zerkał zza firanki?

Czy pisanki tańczyły mazurka?

Czy u ciebie podobnie wygląda stół wielkanocny?   Porozmawiaj z rodzicami na temat dekoracji świątecznych, potraw jakie występują u ciebie, tradycji. Zapytaj jakie potrawy możesz pomóc wykonać, może sałatka a może ciastoUśmiech

 

 2.  „Co było pierwsze? ” – obejrzyj bajkę o jajkach:

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A&feature=emb_title-

Spróbuj odpowiedzieć Co było pierwsze jajko czy kura?  Jak myślisz? Może zagadkę rozwiążesz z pomocą rodzica. Uśmiech  

 

 

 

3. Teraz przeniosę cię trochę w świat świątecznej tradycji:

Poznaj co to jest mazurek świąteczny;

 https://www.youtube.com/watch?v=dy2P2ArSrM0

 

A wiesz, że słowo mazurek ma kilka znaczeń….

Mazurek to ciasto.

Mazurek – to także ptak.  Mazurek to również utwór muzyczny i taniec ludowy, spójrz:   https://www.youtube.com/watch?v=LyWQUaUDC0o

A jak brzmi tytuł naszego hymnu narodowego… Hymn Polski -" Mazurek Dąbrowskiego"

Dużo tych mazurków Uśmiech

 

 

 4Puk puk, tu Zozi Uśmiech pośpiewaj ze mną troszeczkę, przecież śpiewa się lepiej razem.

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

 

Oraz poćwicz i poruszaj się: https://wordwall.net/pl/resource/1247581/weso%C5%82ych-%C5%9Bwi%C4%85t

 

 5. „Co to są te pisanki?” – posłuchaj ciekawostek o pisankach i innych świątecznych jajach

https://www.youtube.com/watch?v=mTML1_NcKPY 

 

A jak u Ciebie dekorujre się jajka? Może stosuje się inne metody malowania jaj? Zapytaj rodziców jak zdobili jajka na święta, jak byli w Twoim wieku.

 

A teraz połączyć pisankę zgodnie z jej opisem – powodzenia Uśmiech 

https://learningapps.org/watch?v=papwqouq219&fbclid=IwAR0TUrzoxTZOpo5WMiqTTgbsA3Eh5KXKX9arTHouswI3_D9zNlTTPnAeaq4

 

 

A teraz zobacz co mieści w sobie koszyczek wielkanocny, może na święta to Ty z mamą przygotujesz koszyczek wielkanocny Uśmiech

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=94&v=-vS8QYsdefQ&feature=emb_logo

 

 

 6. Zapraszam Cię do zabawy plastycznej metodą frotażu.

 

Do pracy będziesz potrzebował/ła:  białe i kolorowe kartki, nożyczki, kredki świecowe, pastele suche lub olejne. Do odrysowywania przydadzą się różne serwetki, podkładki (takie dekoracyjne na stół), koronki i struktury, które nadadzą naszej pisance wyjątkowy wygląd i charakter.  Możesz do zabawy zaprosić także rodziców i rodzeństwo.

 

Obejrzyj na początek film instruktażowy, który podpowie Ci jak wykonać pracę:

https://youtu.be/ynuxYPVemzU

  

Jak wykonać pracę?

  • Białą kartkę kładziemy na serwetkę lub wycinankę.
  • Przejeżdżamy po kartce kilkukrotnie poziomo kredka świecową bądź inną.
  • Pod naciskiem kredki odbija się struktura serwetki, tworząc piękne wzory na naszej białej kartce.
  • Teraz wystarczy wyciąć z kartki kształt jaja i nakleić na kolorowe tło.
  • Możesz nanosić kilka kolorów, łączyć, robić przejścia.

 

Życzę udanej zabawyUśmiech

 

Zrób zdjęcie z rodzicem i prześlij do nauczyciela - dziękujęUśmiech

  

Na koniec przesyłam ci kilka zabaw. Pamiętaj! Wykonuj zabawy przed komputerem w odstępach, tak aby twoje oczka i kręgosłup mogły trochę odpocząćUśmiech

ž   kalendarz dobroci: https://wordwall.net/resource/1321628/wielkanocny-kalendarz-dobroci

 

ž   memory świąteczne: https://learningapps.org/watch?v=pw9astd6219

 

ž   koszyczek wielkanocny: https://wordwall.net/pl/resource/1186800/inne/koszyczek-wielkanocny

 

ž   quiz wielkanocny: https://view.genial.ly/5e8760f7d5aa510e32b3e014/learning-experience-challenges-quiz

 

ž   matematyczne puzzle: https://www.grajteraz.pl/dzieci/easter-math-puzzles?fbclid=IwAR2DPhA0qqGXgNyERjxB6kQA_rJ_u1Fo-PEZVJ4QhKBXno6eSQZYcqGL814

 


Życzenia dla całej rodziny! 

Święta, to czas, który spędzamy z bliskimi.
Życzę Państwu i Państwa Najbliższym, aby czas spędzony w oczekiwaniu na Zmartwychwstałego Chrystusa był czasem dla rodziny, czasem pełnym nadziei i wiary.
Niech te Święta Wielkiej Nocy będą okazją do wspólnych chwil, ciepła rodzinnego, radości a przede wszystkim zdrowia.

Pozdrawiamy świątecznie, ciepło i wiosennie!