Przedszkole Miejskie nr 1 Morskie Skarby

Grupa "Rybacy" na IX tydzień

Zajęcia od 18 - 22.05.2020 r.

18.05.2020 r.  Poniedziałek

 

Temat:  Rodziny duże, rodziny małe – wszystkie wspaniałe.

Cele:

  • Rozwiązuje zagadki słowne

  • Przestrzega ustalonych reguł gry

  • Próbuje cieszyć się z własnego zwycięstwa, ale również docenia i honoruje cudze zwycięstwo

  • Wypowiada się na temat upodobań i zainteresowań swojej rodziny

  • Rozumie wartość i społeczną rolę rodziny

  • Kształci sprawność fizyczną

 

  1. „Idzie, idzie maj” – rozwiązywanie zagadek słownych.

Spróbuj odgadnąć zagadki. 

Następnie  odpowiedzi podziel na sylaby – ile słyszysz?

Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu?

W powietrzu się unosi, ludzi z miejsca na miejsce przenosi.    (samolot)

Gdy do przedszkola przychodzimy, to się w niej bawimy.    (sala)

Idzie maj, szumi….   (gaj)

Na wielkim ekranie rodzinne oglądanie.    (kino)

Kierownica i dwa koła, jeździć można dookoła.    (rower)

Czarny lub biały z komina uchodzi, czystemu powietrzu na pewno zaszkodzi.    (dym)

Super, świetnie ci poszło Uśmiech

 

  1.  „Co to jest rodzina” – rozmowy kierowane na temat rodziny.

Wysłuchaj Profesora Szymona co dziś ma nam do przekazania:

 https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

 

Następnie porozmawiaj z rodzicem na temat rodziny. Dowiedz się jak wyglądała rodzina Twojej mamy, Twojego taty. Czy była to duża rodzina czy mała. Poproś aby rodzice pooglądali z Tobą rodzinne fotografie ze swojego dzieciństwa.

Myślę, że dużo ciekawych rzeczy się dowiedziałeś/aś

 

Posłuchaj co mówią na temat rodziny Twoi rówieśnicy!

https://www.youtube.com/watch?v=5Te9zDThQBA

 

  1. „Najlepsza drużyna” – piosenka o rodzinie.

Posłuchaj kilka razy piosenki, spróbuj zaśpiewać ją razem ze mną.  Możesz nauczyć się ją na pamięć i zaśpiewać rodzicom. 

https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0

 

Super, szybko zapamiętujesz tekst piosenki Uśmiech

 

  1. „Na rodzinnym pikniku” – praca w kartach pracy.

Otwórz karty pracy (ćw. 1 str. 42). Przyjrzyj się ilustracji, pokoloruj starannie rodziny, które przyszły na piknik. Zaznacz znaczkiem „X” rodzinę, w której jest najwięcej dzieci.  Czerwoną pętlą zaznacz te rodziny – w których jest jedna córka.  Granatową pętlą – te rodziny w których jest tyle samo synów co córek.

 

Następnie przejdź do ćw. 1 str. 43.  Posłuchaj opowiadania na temat rodziny Nowaków, która składa się z ośmiu osób. Przyklej postacie w odpowiednie miejsca, spróbuj wymienić imiona dzieci w rodzinie Nowaków. 

 

Bardzo dobrze sobie poradziłeś/aśUśmiech 

 

  1. Rodzina Treflików zaprasza! 

Zapraszam cię do obejrzenia pięknej bajki, mówiącej o szczęściu i miłości: 

https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

19.05. WTOREK

 

Temat: Kuchenne przygody dla zdrowia i urody.

 

Cele

Dziecko:

-określa cechy przedmiotów za pomocą przymiotników

-uczestniczy w grze

-wymienia właściwości ogórka ważne ze względu na zdrowie i urodę

-określa położenie sylab w wyrazie

-rozpoznaje wśród wyrazów nazwy warzyw i owoców

-projektuje i wykonuje postacie z ogórka, posługując się różnymi narzędziami

 

GRA W ZIELONE- zabawa w wymyślanie skojarzeń z kolorem zielonym .( Potrzebna jest piłka)

Rodzic rzuca piłkę do dziecka i mówi: Grasz w zielone?

Dziecko łapiąc piłkę mówi: Gram

Rodzic mówi: Masz zielone?

Dziecko łapiąc piłkę mówi : Mam, dokładając wyraz związany z kolorem zielonym, np.: Mam-trawa, Mam- farba, Mam-łodyga itd. Jeśli w kolejce rzutu piłką nie uda się wymyśleć skojarzenia, dajemy fant, np. kapeć itp. Na zakończenie zabawy następuje wykupowanie fantów poprzez realizację wymyślonych zadań do wykonania.

OGÓREK-  zabawa badawcza, plastyczno- konstrukcyjna. (Potrzebne będą: tacka z ogórkami, plastikowy nóż, patyczki do szaszłyków, deska do krojenia, zielony papier lub bibuła,serwetki).

Dziecko prowadzi badanie ogórka : określa kształt, smak, kolor,  budowę skórki –jest gładka ?,a może chropowata?, wielkość. Rodzicu kierując rozmową zadbaj aby dziecko używało określeń typu: ciemnozielony, jasnozielony, podłużny, smaczny, zdrowy, szklarniowy, gruntowy. Jakie jest zastosowanie ogórka w gospodarstwie domowym?

Przy okazji układamy słowa rymujące się z ogórkiem. Ogórek to mikrofon. Rodzic trzyma w ręku i mówi np. : ogórek-kapturek, przekazuje ogórek dziecku i teraz dziecko wymyśla rym np.,ogórek-żurek itd..

Praca plastyczna polega na wykonaniu rodziny „OGÓRKOWIAN” z wykorzystaniem wymienionych powyżej materiałów. Mogą to być osoby, zwierzęta lub inne wymyślone rzeczy. Aby wykonać postać, trzeba wyciąć z ogórka potrzebne kształty, np. dłuższe kawałki, grubsze plastry, paski, trójkąty lub jeszcze inne wymyślone elementy. Do łączenia wykorzystujemy patyczki do szaszłyków, wykałaczki. Wykonane postacie ustawiamy na zielonej kartce. Możemy nadać imiona wykonanym postaciom lub nazwy które muszą się opierać na słowie „ogórek” np. Ogórkowniczek , Ogóreczka, Ogórlalka itp. Czekam na zdjęcia z Waszymi pomysłami. Podpowiedzią może być nasza znana piosenka pt.”Ogórek wąsaty”

https://www.youtube.com/watch?v=znuLiGFBpJQ

 

SYLABINKI - zabawa rozwijająca umiejętność czytania sylab. (Potrzebne będą: dwa koszyczki, sylaby „ma”, „na”, obrazki owoców i warzyw z Wkładki, podpisy wyjętych owoców i warzyw z rozsypanki wyrazowej).

Na jednym koszyku rodzic nakleja sylabę „ma”, na drugim sylabę „na”. Obok rozkładamy obrazki owoców i warzyw oraz wyrazy będące ich podpisami. Dziecko bierze dowolny obrazek, mówi nazwę, dzieli na sylaby. Zastanawia się czy w nazwie jest sylaba „ma” lub „na”. Szuka wyrazu będącego podpisem. Sprawdza poprawność wyboru i wkłada obrazek z podpisem do odpowiedniego koszyczka.



KARTA PRACY 4  s.44-45 Dziecko próbuje samodzielnie przeczytać tekst lub z pomocą rodzica. Otacza pętlą imiona członków rodziny. Koloruje ubrania zgodnie z poleceniem.

Dziecko nazywa obrazki i próbuje przeczytać wyrazy oraz połączyć z właściwymi sylabami.

 

WYŚCIGI KAMYKÓW –zabawa z elementem współzawodnictwa.(Potrzebne będą: dwa arkusze szarego papieru lub duże kartki, dwa kamyki i dwa patyki, dwa talerzyki plastikowe, mazaki)

Rodzic i dziecko odrysowują na rozłożonych arkuszach papieru talerzyki ,jeden nad drugim. Powstały dwie trasy .Każde z was bierze do ręki kamyk i patyk. Zadanie polega na przesuwaniu kamyka patykiem ,ale tak, aby nie wypadł z toru (jeśli wypadnie- należy trasę rozpocząć od początku).Wygrywa osoba, która szybciej pokona trasę. Warto zwrócić uwagę na emocje związane z wygrywaniem lub przegrywaniem.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

20.05. ŚRODA

 

Temat: Razem z mamą i tatą.

 

Cele

Dziecko:

-słucha czytany tekst ze zrozumieniem

-buduje poprawne logicznie wypowiedzi na temat spędzania czasu z rodziną

-czyta wyrazy i wybiera te, które pasują do jego osobistych doświadczeń z życia codziennego

-próbuje czytać tekst, koncentrując uwagę na jego treści

-układa historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością wydarzeń w przeczytanym tekście

-doskonali poczucie rytmu

-rozwija wyobraźnię czasowo- przestrzenno- ruchową

 

Rodzicu zapoznaj dziecko z poniższymi wierszami:

 

Zabawa z mamą

autor: Małgorzata Wiśniewska-Koszela

dziecko

Ach, mamo moja,
mamo kochana,
ty jesteś ze mną
co dzień od rana.

Tańczymy obie
na wstążkach tęczy,
chwytamy w dłonie
srebro pajęczyn.

A kiedy, mamusiu,
ty bawisz się ze mną,
to z nami świat cały
śmieje się na pewno



Lato z tatą

Tato, tato! Jest już lato!
Tato, tato! Co ty na to,
aby razem z nami ruszyć w świat,
aby gonić ciepły wiatr?

Tato się nie boi burzy,
przed pająkiem też nie tchórzy.
Z tatą jest bezpieczny cały świat,
każdy z nas to zuch i chwat.

Tato śmieje się i śpiewa.
Umie chodzić też po drzewach,
by czereśnie słodkie dla nas rwać,
aby bawić się i śmiać.

Tato mi naprawi rower,
rozmasuje guz na głowie.
Na sto pytań odpowiedzi zna
i całusa czasem da.
Małgorzata Wiśniewska-Koszela



Kierując rozmową można wykorzystać pytania:

-Co dziewczynka robiła wspólnie z mamą?

-Co robił tata z dzieckiem ?

-Jak wygląda świat, gdy obok jest mama i tata?

-Co ty rodzicu robisz wspólnie ze swoim dzieckiem ? -poprowadź rozmowę

 

CZAS WSPÓLNYCH ZABAW W MOJEJ RODZINIE –zabawa rozwijająca logikę wypowiedzi.(Potrzebne będą wyrazy oznaczające różne sposoby spędzania wolnego czasu  z rozsypanki wyrazowo- obrazkowej a wyjęte z Wkładki np., bieganie, bajki, gry, klocki, taniec, rozmowa, spacer, gotowanie, rysowanie, rower, komputer itp.)

Wyrazy i obrazki rozkładamy w polu działania .Dziecko po kolei bierze do rąk wyrazy lub obrazki, próbuje przeczytać lub powiedzieć co przedstawia obrazek. Jeśli rodzina wykonuje tę czynność, wyraz zostawiamy przy sobie, jeśli nie, odkładamy. Po sprawdzeniu, dziecko układa logiczną wypowiedź typu: Moja rodzina lubi…...

KARTA PRACY4 s.46-47 

Dziecko czyta wyrazy wokół domu przedstawionego na karcie pracy i zaznacza pętlą te, które ukazują wasz sposób spędzania wolnego czasu.

Rodzic, czyta rymowankę-dziecko powtarza rysując dłoń po śladzie.

Dziecko czyta samodzielnie lub z pomocą rodzica krótki tekst i zapamiętuje kolejność wydarzeń, po czym dorysowuje brakujące elementy i koloruje obrazek.

 

Zapraszam do zdrowego spędzania wolnego czasu, inspiracją mogą być ćwiczenia z Lulisią lub taniec dla dzieci Gumi miś

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 

MIESIĄCE W ROKU – utrwalamy nazwy miesięcy oraz stałość następstwa czasu.(Potrzebne będą: papierowy okrąg (koło) odrysowany od talerzyka, kolorowe figury geometryczne, stare domowe kalendarze, dwie serie karteczek z nazwami miesięcy-wielkość karteczki zależy od wielkości okręgu. Do przygotowania nazw miesięcy można wykorzystać stare kalendarze ,poprzez wycięcie). Wprowadzeniem może być znana nam piosenka pt. ”Chodzi rok po świecie”

https://www.youtube.com/watch?v=79ls07dltqQ 

Rodzic prezentuje zgromadzone kalendarze i wyjaśnia: Na tym zapisujemy czas-to są różne kalendarze. Obejrzyj je i powiedz: w czym są podobne? ,Co jest wspólne?(dni, tygodnie, miesiące, ciągłość czasu), W jaki sposób zapisuje się w kalendarzu ważne informacje? Dziecko, ogląda, wnioskuje.

Rozkładamy :koło, karteczki z nazwami miesięcy, kolorowe figury geometryczne. Układamy nasz kalendarz: Teraz jest maj (kładziemy na kółku karteczkę „maj”). Po maju przyjdzie czerwiec(kładziemy karteczkę „czerwiec”). Po czerwcu przyjdzie lipiec (kładziemy karteczkę).Po lipcu przyjdzie sierpień (kładziemy karteczkę).Po sierpniu przyjdzie wrzesień (kładziemy karteczkę z nazwą).Po wrześniu przyjdzie październik(karteczka).Po październiku przyjdzie listopad(karteczka) .Po listopadzie przyjdzie grudzień (karteczka).Po grudniu przyjdzie styczeń (karteczka).Po styczniu –luty (karteczka).Po lutym- marzec (karteczka).Po marcu- kwiecień (karteczka). Po kwietniu przyjdzie znowu maj (karteczka). Myślę, że potrafisz układać dalej kalendarz z miesięcy ?

-Policz ile miesięcy ma rok?

-Sprawdź w kalendarzu domowym w którym miesiącu rozpoczyna się rok?

-Czy rok może rozpocząć się pierwszego września? (Sprawdź i policz)

Na naszym kole ponownie ułóż rok z kolorowych figur , wypowiadaj nazwy miesięcy.

Rodzic pomaga z wnioskowaniem: „Słowo rok może znaczyć rok kalendarzowy, a więc od 1 stycznia do 31 grudnia jak i dowolny okres dwunastu miesięcy, a liczony od dowolnego miesiąca np. rok przedszkolny od 1 września do 31 sierpnia. Zabawę powtarzamy przez kilka dni.

W dalszych ćwiczeniach wykorzystujemy domowy kalendarz szukając np. daty urodzin w tym roku i odliczanie : Ile miesięcy musimy czekać na następne urodziny? itp.

                                      Powodzenia Uśmiech

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 21.05.2020 r. Czwartek

 

Temat: Wkoło naszego podwórka domów stoi czwórka



Cele

Dziecko:

  • składa motyla techniką origami

  • porównuje liczebność zbiorów i określa, o ile jest więcej, o ile mniej

  • dodaje i odejmuje w zakresie 10

  • zapisuje proste działania przy pomocy znaków matematycznych

  • porusza się w rytm muzyki

 

Co będzie potrzebne?

  • Książka (karty pracy sześciolatka) część 4

  • arkusz kolorowego papieru

  • nożyczki

  • ołówek

  • liczmany (patyczki, groch, inne). Mogą być pomocne podczas liczenia.

 

1.Barwny motyl.

Przygotuj kolorowy papier i nożyczki.

Oglądając film postaraj się złożyć motylka. Zastanów się gdzie zamieszka Twój motyl.

https://www.youtube.com/watch?v=glprCZujOeY  

Piękny...

 

2.Dodajemy i odejmujemy.

Poćwicz dodawanie i odejmowanie.

https://www.matzoo.pl/klasa1/dodawanie-i-odejmowanie-w-zakresie-10_3_7  

Ile ananasów udało Ci się zebrać?

 

 3.Praca z książką.

Otwórz swoją książkę na stronie 48 (postaraj się zrobić to samodzielnie).

Wykonaj zadanie 1.

Policz dzieci, które są pomiędzy domami.

Brawo. Oczywiście, że 10.

Policz dziewczynki. Masz rację- 4.

Policz chłopców.  Chłopców jest 6.

W każdym domku mieszka po tyle samo dziewczynek. Domki są 4, dziewczynki też 4. To po ile dziewczynek zamieszka w każdym z domków? ( w każdym domku zamieszka jedna dziewczynka). Zapisz to w kratce pod domkiem przy sylwetce dziewczynki.

W domku nr 4 mieszka dwóch chłopców (zapisz to, w kratce pod domkiem przy sylwetce chłopca)

W domku nr 3 mieszka o jednego chłopca mniej niż w domku nr 4. Jeżeli w nr 4 było dwóch, to jeden mniej, to ile? Masz rację- 1.( zapisz pod domkiem nr 3 przy sylwetce chłopca).

W domu nr 2 mieszkają pozostali chłopcy. (Pamiętaj, wszystkich chłopców było 6. 2 mieszka w domku nr 4, 1 w domku nr 3. Razem 3 chłopców ma już mieszkanie. Ilu mieszka w domku nr 2? Brawo. Masz rację. W domku nr 2 mieszka 3 chłopców.(zapisz przy sylwetce chłopca)

Dobra robota.

Wykonaj zadania ze strony 49.

 

4.Poćwicz trochę.

https://www.youtube.com/watch?v=pkRTgXy4HeQ

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

22.05.2020 r.

 

Temat: Dom Naszych marzeń

 

Cele

Dziecko:

  • wchodzi w określone role, improwizuje

  • ma poczucie przynależności do rodziny

  • wypowiada się na temat obejrzanego filmu

  • wie, że reguły życia w rodzinie są potrzebne do dobrego jej funkcjonowania

  • rysuje swoją rodzinę

 

Co będzie potrzebne

  • czerwone prostokąty wycięte z papieru o wymiarach: 5 cm x 10 cm (5 sztuk)

  • czerwony trójkąt wycięty z papieru (najlepiej równoboczny, dł. boku 15 cm)

  • 3 kartki białego papieru (dwie proszę skleić taśmą)

  • klej

  • pisak

  • kredki

 

1. Wymarzony dom.

Zamknij oczy. Wyobraź sobie, że jesteś dorosły (a) i mieszkasz w swoim wymarzonym domu.

Jak on wygląda? Jest parterowy czy może piętrowy?

Stoi w ogrodzie czy przy ulicy?

Jakiego koloru są ściany w pokojach?

Kto mieszka z Tobą?

Opowiedz jak najwięcej.

Kochany rodzicu, proszę słuchaj cierpliwie.

Piękny jest dom Twoich marzeń

 

2. Rodzina

Przygotuj: dwie sklejone kartki, klej, pisak, czerwone prostokąty i trójkąt.

Prostokąty będą cegłami z których zbudujesz dom. Trójkąt, to dach Twojego domu.

Przykleisz swój dom do białych kartek, ale zanim to zrobisz pomyśl i z pomocą rodzica zapisz na cegłach swoje skojarzenia ze słowem „rodzina”.

Bardzo chciałabym zobaczyć Twoją pracę- może przyślecie zdjęcie?

 

3. Pomagam rodzicom.

Opowiedz jakie są Twoje obowiązki domowe, jak pomagasz rodzicom.

Obejrzyj jak Tosia i Tymek pomagali tacie.

https://www.youtube.com/watch?v=QNGloQebjxE  

 

4. Moja rodzina i ja.

Przygotuj kredki i białą kartkę.

Proszę, narysuj „zdjęcie” swojej rodziny. Zrób piękną ramkę (narysuj). Nie zapomnij o sobie.

 

5.Posłuchaj piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4 

 


Moja wesoła rodzinka

My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo mam mama wielkie serce!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!