Przedszkole Miejskie nr 1 Morskie Skarby

Grupa "Rybacy" na X tydzień

Zajęcia od 25 - 29.05.2020 r.

25.05. PONIEDZIAŁEK

 

Temat: Warto być wysportowanym.

 Cele

Dziecko:

-swobodnie wypowiada się na zadany temat

-nazywa różne dyscypliny sportowe

-układa ruchowe zagadki na temat sportu

-rozumie, że koła na fladze olimpijskiej mają znaczenie symboliczne

-konstruuje grę planszową

-uczy się rymowanki na pamięć

-tworzy muzyczne improwizacje do wiersza

-potrafi graficznie zilustrować muzykę

 

Drogi rodzicu zapoznaj dziecko z wierszem pt. „ELEMENTARZ  SPORTOWY Altamira dostępny w poniższym linku. Dziecko słuchając, stara się zapamiętać wymieniane dyscypliny sportowe.

http://sp35.torun.pl/attachments/article/1334/wiersze%20o%20sporcie.pdf

Kierując rozmową pomocne mogą być następujące pytania pytania:

-Co oznacza słowo „sport”?

-Co oznacza słowo „dyscyplina”?

- Czy znasz inne znaczenie słowa „dyscyplina”?

- Wymień poznane dyscypliny sportowe które zapamiętałeś (aś) z wiersza?

- Czy znasz jeszcze inne dyscypliny sportowe?

- Czy uprawianie sportu jest  łatwe?

- Co jest potrzebne do uprawiania sportu?

- Czy uprawianie sportu może być niebezpieczne albo niezdrowe?

- Która dyscyplina sportowa interesuje Ciebie najbardziej?

- Co oznacza „walka i rywalizacja na sportowo”?

- Spotkanie wielu sportowców w jednym miejscu i rywalizacja to…………..?

 

DYSCYPLINY SPORTOWE –zabawa pantomimiczna. Należy przygotować karteczki z nazwami różnych dyscyplin sportowych jeśli dziecko potrafi samodzielnie odczytać lub narysować piktogramy dyscyplin sportowych.

Karteczki z nazwami lub piktogramy należy rozłożyć tak aby napisy były niewidoczne. Rodzic losuje pierwszą karteczkę, odczytuje po cichu nazwę i pokazuje dyscyplinę sportową za pomocą ruchu i gestu- dziecko próbuje podać nazwę prezentowanej dyscypliny sportowej. Teraz dziecko losuje karteczkę, odczytuje po cichu, pokazuje- a rodzic podaje nazwę. Przyjemnej zabawy.

 

GŁOWA- RAMIONA –zabawa ruchowa, ilustrowanie piosenki gestem. Dostępnej w linku:

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

Znacie tą piosenkę.Za pierwszym razem śpiewamy i ilustrujemy ruchem powoli, za każdym kolejnym- coraz szybciej. Czy zdążyłeś (aś) z ruchem?

 

NASZ WOLNY CZAS –Karta pracy 4 s.50

Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania”

- Co to jest wolny czas?

- Jak można spędzać wolny czas?

- Czy sport jest dobrym sposobem na spędzanie wolnego czasu?

- Jak nie powinno się spędzać wolnego czasu?

Następnie dziecko nazywa sprzęty sportowe przedstawione w „Karcie pracy s.50”, rysuje je po śladzie, zaznacza te, których lubi używać. Uzasadnia swój wybór.

 

KOŁA OLIMPIJSKIE –symbolika dostępna w linku:

https://www.youtube.com/watch?v=K8jTVUZY1N4

Teraz już wiesz ,że koła i kolory  oznaczają poszczególne kontynenty:

NIEBIESKI - EUROPA

CZARNY- AFRYKA

ŻÓŁTY-AZJA

CZERWONY- AMERYKA 

ZIELONYAUSTRALIA

Jeśli masz w domu mapę lub globus spróbuj je odszukać.

KARTA PRACY 4 s.51:

Nazwij dyscypliny sportowe, które widzisz na ilustracjach.

Odszukaj i skreśl dyscyplinę, która nie pasuje do pozostałych.

Zaznacz dyscyplinę, która Ciebie interesuje.

Narysuj po śladzie i pokoloruj według podanego wzoru koła olimpijskie.

 

KOŁA OLIMPIJSKIE –praca plastyczna. Wybór materiałów do pracy zależy od Ciebie. Zdecyduj po obejrzeniu poniższego filmiku.

 

https://www.youtube.com/watch?v=KVrHqHrrBOU

Ciekawa jestem : Co wybrałeś (aś)?. Czekam na zdjęcia Twojej pracy.

 

SPORTOWA GRA PLANSZOWA –plansza do gry.

Potrzebne Ci będą: ołówek, moneta, kredki, flamastry, duża kartka z bloku, pionki, kostka.

Graliśmy w przedszkolu w różne gry planszowe. Teraz sam (sama) spróbuj zaprojektować „Sportową grę”. Pola w grze odrysuj od monety. Zaznacz miejsce startu i mety. Ponumeruj narysowane pola. Gra powinna opowiadać o sporcie, a zadania do wykonania na oznaczonych polach powinny być ćwiczeniami gimnastycznymi( określona liczba podskoków, skłonów, przysiadów, podskoków na jednej nodze itd.) Możesz rysować kredkami, flamastrem. Gdy przygotujesz taką planszę, pionkami mogą być np. guziki- zaproś mamę lub tatę do wspólnej gry.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

26.05.WTOREK

Temat: Skaczemy, pływamy, biegamy…………….

 

Cele

Dziecko:

-wie, jak zachować bezpieczeństwo podczas uprawiania sportu

-dba o swoją sprawność fizyczną

-uważnie słucha wiersza i rozmawia o jego treści

-dokonuje analizy i syntezy słuchowej

-nazywa przedmioty związane z różnymi dyscyplinami sportu

-zna ogólne zasady obowiązujące w sporcie

- przestrzega ustalonych reguł

 

NIEZBĘDNIK SPORTOWCA – Rodzicu prowadząc rozmowę podkreśl, że bezpieczeństwo jest bardzo ważnym aspektem uprawiania sportu i że należy pamiętać o używaniu odpowiedniego sprzętu. Opowiedz o sposobach ochraniania ciała przed urazami np.;

-Do jazdy na wrotkach, rolkach, rowerze, hulajnodze przydadzą się: kask ochraniający głowę, nakolanniki, nałokietniki.

-Jeśli chcemy biegać, trzeba pamiętać o dobrych, wygodnych butach.

- Do gry w piłkę dobrze jest mieć korki, specjalne buty, które chronią zawodników przed poślizgiem na murawie.

- Karatecy na swoje treningi zakładają specjalne ochraniacze na nogi i  napięstniki itd.

 

CO MOŻE MIEĆ WSPÓLNEGO ŻABA ZE SPORTEM?- podpowiedzią jest wiersz pt. ”Żaba i żabka” A. Frączek

Krąży żaba po basenie,

Denerwuje się szalenie,

Bo dżentelmen w czepku w kratkę

Chlapie CHLAP! Trenując żabkę,

Pani w ciasnym kostiumiku

Rusza się jak struś w kurniku

Szkrab w brodziku dziko hopsa….

To nie żabka! To styl mopsa!

Krąży żaba po basenie,

Denerwuje się szalenie,

Oburzenia nie ukrywa:

-Kto tych ludzi uczył pływać?!

Róbcie tak jak ja! No, gazem!

-Może jednak innym razem

Wysłuchamy Pani rad….

- W słowo jej ratownik wpadł.

- Dzisiaj bowiem, droga pani,

Strój ma pani…hm…do bani.

Żaba się zdziwiła tak,

Że aż wyjąkała: - Kwak…..?

Więc ratownik jej tłumaczy:

- Niechże pani zerknąć raczy,

Wokół pływa ludzi setka…..

Tylko pani jest bez czepka!

- Właśnie, właśnie- rzekł ktoś z tłumu.

- I co gorsza bez kostiumu!

 

Czy już wiesz „Co żaba ma wspólnego ze sportem?”

Dlaczego żaba była oburzona?

Kto zwrócił uwagę żabie?

Czego żaba nie założyła?

Rodzicu inspiruj dłuższe wypowiedzi dziecka, zadając dalsze pytania:

Czy wolno pływać na basenie bez czepka?

Czy można chlapać na innych?

Czy można pływać, gdy nie ma ratownika?

Po co na basenie jest ratownik?

Czy wolno śmiać się z kogoś, kto nie umie pływać?

Jaki strój obowiązuje na basenie?

 

SPORTOWE REBUSY –zabawa słuchowa.

Należy przygotować ilustracje różnych przedmiotów, mogą być obrazki z Wkładki do głoskowania. Zadaniem dziecka jest podanie nazwy czynności, zaczynającej się na pierwszą sylabę przedstawionego obrazka.

Propozycje obrazków np.;

- ryba (dziecko podaje czynność na pierwszą sylabę-rysowanie)

-malina( malowanie)

-latawiec( latanie)

-biedronka (bieganie)

-mydło (myślenie, mycie, mydlenie) itd.

 

ZABAWA JĘZYKOWA  z wykorzystaniem piłki.

Rodzicu pomóż dziecku nauczyć się rymowanki:

TRĄF, TRĄF, MISIA BELA

MISIA, KASIA, KONFACELA

MISIA A, MISIA BE,

MISIA, KASIA, KONFACE.

Kiedy dziecko opanuje tekst, rzucacie do siebie piłkę w rytm wypowiadanej rymowanki. Najpierw bardzo wolno, potem coraz szybciej

 

KATRA PRACY 4 s.52-53 

Powiedz, co robią dzieci?

Wklej właściwe podpisy z wyklejanki.

Wymyśl, co jeszcze innego mogą robić dzieci?

Przeczytaj sylaby z obu węży- raz głośno, raz cicho; raz szybko, raz wolno. Połącz sylaby z obydwu węży i przeczytaj wyrazy.

Pokoloruj obrazki zgodnie z treścią czytanych zdań.

 

ZASADY – Rodzicu  prowadząc rozmowę z dzieckiem na temat zasad obowiązujących w sporcie zainspiruj się wierszem pt.” DZIEŃ DOBRY” A. Pawłowskiej- Niedbały

Dzień dobry.

Dziękuję.

Poproszę.

Przepraszam.

Pozdrawiam serdecznie.

Serdecznie zapraszam.

Ach, jakie to miłe.

Pamiętaj koniecznie,

Do wszystkich i zawsze

Odzywać się grzecznie.

 

Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania:

-Czy w sporcie obowiązują zasady?

-Jakie to są zasady?

-Co znaczy gra „fair play”?

- Co to jest dyskwalifikacja?

- Czy zasady panujące w sporcie można przenieść do codziennego życia, do wspólnych gier i zabaw?

 

Warto być wysportowanym, dlatego też zapraszam do ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała pt. WYCIECZKA DO ZOO , dostępnej w poniższym linku:

 

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

27.05. ŚRODA

 

Temat: Zabawy- sporty zespołowe.

 

Cele

Dziecko:

-potrafi wymienić sporty zespołowe

-dba o sprawność fizyczną

-czyta krótkie zdania ze zrozumieniem

-doskonali sprawność manualną poprzez ćwiczenia grafomotoryczne

-potrafi zaplanować aktywność sportową, wyraża swoje oczekiwania

 

Dzisiejsze spotkanie rozpoczynamy gimnastyką ,którą inicjuje poniższa rymowanka:

 

Dziecko inscenizuje ruchem treść.
Prawa noga – noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę,
Wypad w przód – wyciągnięta noga opada na podłogę,
A rękoma zawiąż but – skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta,
Powrót – powrót do pozycji zasadniczej,
Przysiad – przysiad z wyciągniętymi do przodu rękoma,
Dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu,
W miejscu bieg – bieg w miejscu,
I skok głęboki – skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg,
Wymach rąk w tył – wysunięcie rąk do tyłu,
I do przodu – wysunięcie rąk do przodu,
Już rannego nie czuć chłodu – postawa wyprostowana.

 

CO TO ZA PIŁKA? –porównywanie wyglądu i wielkości.

Rodzicu prowadząc rozmowę zwróć uwagę, że do różnych sportów potrzebne są piłki. Piłki te różnią się wielkością, ciężarem, kształtem, materiałem z którego są zrobione. Piłki mogą być do :koszykówki, piłki nożnej, tenisa ziemnego, siatkówki, sguasha, rugby, baseballu, golfa, piłki ręcznej.

Jakie znasz sporty zespołowe z wykorzystaniem piłki? (podpowiedzią są poniższe ilustracje lub link)

Co jest ważne w sporcie zespołowym?

Co oznacza gra „fair play”?

Kim jest kibic?

Jakie ma znaczenie udział kibiców w meczach i innych zawodach?

 

http://scholaris.pl/zasob/61570

 

C:UsershwdpDownloadsrodzaje-pilek-do-gry_61570.jpg

 

BOISKO DO GRY W PIŁKĘ – zabawa konstrukcyjna.

Przygotuj : pudełko po butach, papier kolorowy, białe kartki, małe papierowe kółeczka, flamastry, klej, nożyczki.

W krótszych bokach od spodu pudełka wytnij nieduże prostokątne bramki.

Wnętrze pudełka wyklej zielonym papierem.

Do dłuższych wewnętrznych boków pudełka przyklej uśmiechnięte buzie kibiców, narysowane na małych papierowych kółeczkach.

Na „murawie” naklej białe pasy, wyznaczające części boiska.

Wykonaj małą piłkę, zgniatając kawałek kartki.

Zabawa polega na trafieniu w bramkę przeciwnika poprzez dmuchanie na piłkę.

UDANEJ, WESOŁEJ ZABAWY.

 

KARTA PRACY 4 s.54- 55 

Pomyśl przez chwilkę: Jakie znasz sporty związane z szybkim ruchem? (piłka nożna, hokej, piłka ręczna, kolarstwo,  itp…..)

Czy znasz sporty, które nie wymagają tak intensywnego ruchu? (golf, szachy, bilard, kręgle itp. Tutaj liczy się skupienie i precyzja ruchu).

W Karcie pracy przeczytaj wyrazy związane ze sportem.

Podkreśl wyrazy oznaczające przedmioty, których można użyć do zabaw ruchowych.

Postaw „X” przy przedmiotach, które służą do przemieszczania się.

Dokończ rytm z rymowanką.

Przeczytaj dialogi dzieci ;pierwszy raz po cichu, a drugi raz wspólnie z mamą głośno z podziałem na role.

Połącz zdania z postaciami i pokoloruj.

 

KRĘGLE – zabawa zręcznościowa.

Przygotuj : od 6 do 9 półlitrowych butelek plastikowych wypełnionych wodą ,piłkę.

Butelki (kręgle) ustaw w trzech rzędach , jeden za drugim według zasady: cztery butelki, trzy i dwie.

Ustal miejsce, z którego będzie się toczyła piłka.

Każdy z zawodników ma po jednej próbie, podczas której stara się przewrócić piłką jak najwięcej kręgli.

Każda przewrócona  butelka to jeden punkt.

Zdobyte punkty można zapisywać, potem dodać.

Wygrywa osoba która zdobyła więcej punktów.

 

Wiemy, że ruch to zdrowie- zapraszam na piosenki, które należy połączyć z ruchem. Piosenka pt. ”SKACZEMY, BIEGNIEMY”,”KTO JAK SKACZE” 

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

MOJA  LETNIA  OLIMPIADA – projekt.

Przygotuj: arkusz papieru, mazaki lub kredki, ołówek.

Na chwilę zamknij oczy i wyobraź sobie: Jesteś organizatorem letniej olimpiady. Masz zaplanować przynajmniej sześć konkurencji sportowych dla zawodników. Jakie to będą konkurencje? Otwórz oczy i spróbuj to  narysowć. Pamiętaj o narysowaniu sprzętu potrzebnego zawodnikom w Twoich konkurencjach.

Pamiętasz, że flaga olimpijska składa się z kolorowych kół. Teraz TY zaprojektuj i wykonaj z dowolnych materiałów  flagę na Twoją olimpiadę. Czekam na zdjęcia z Twoim pomysłem.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 CZWARTEK, 28. 05. 2020 r.

 

TEMAT: ROZWIĄZUJEMY  ŁAMIGŁÓWKI  MATEMATYCZNE

 

CELE

DZIECKO:

-liczy obiekty niewidoczne (dźwięki ) i określa ich liczbę

-rozwiązuje zagadki matematyczne

-dodaje i odejmuje w zakresie 10

-wnioskuje na podstawie obserwacji obrazków

- kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym -cyfrą

- poprawnie wykonuje pracę plastyczną

 

„SŁYSZĘ I LICZĘ”- ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie słyszanych dźwięków (1-10).

Potrzebne będą. 20 guzików, łyżki kuchenne, cyfry z kopert od( 1-10), kubek.

Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je 

policzyć. Następnie dziecko układa przed sobą tyle samo guzików, podpisując je odpowiednią cyfrą.

W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka liczmany (guziki) i liczy, jeśli ma tyle samo dobrze 

wykonało zadanie.

Rodzic uderza w kuchenne łyżki, a dziecko odtwarza dźwięki układając je za pomocą liczmanów

czyli guzików, odpowiednio je zapisując.

 Zabawę powtarzamy aż, wykorzystamy ilość cyfr do 10.  ŚWIETNIE LICZYSZ!!!

 

„MATEMATYCZNE ZAGADKI”-potrzebne będą. Sylwety motyli mogą być narysowane na kartce i 

wycięte i oznaczone cyframi od( 1-9) na których są wypisane zagadki, kostka do gry.

Dziecko siedzi, a rodzic rozkłada sylwety motyli oznaczone cyframi (1-9), na których są wypisane 

zagadki. Dziecko rzuca  kostką, przelicza oczka i podaję cyfrę. Jeżeli jest to 5 bierze motyla z tą cyfrą i 

podaje rodzicowi. Rodzic odczytuje zagadkę, a dziecko je rozwiązuje.

           Zagadki na sylwetach motyli

1. Jak się nazywa duży palec dłoni?

2. Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?

3. Którą dłoń podajemy na powitanie?

4. Ile palców w obu dłoniach ma człowiek?

5.Ile dzieci dostanie 1 jabłko jeżeli w koszyku jest 6?

6.Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie równe boki?

7. Która z tych liczb jest  większa 5 czy 3?

8.  Ile jest razem 3 i 3?

9. Ile boków ma trójkąt?

Oczywiście  kostką  rzucamy tyle razy, aż rozwiążemy wszystkie zagadki.

 UDANEJ ZABAWY!!!

 

Zadanie w kartach pracy s. 56-57, kredki.

Dzieci wklejają obrazki z podanym kodem, w którym figura geometryczna oznacza liczbę 

osób, a kolor pola- płeć. Po uzupełnieniu tabeli dziecko analizuje jej zawartość i odpowiada 

na pytania:

W której kolumnie są tylko dziewczynki?

Czy jest kolumna tylko dla chłopców?

Ile jest dzieci które skaczą?

Ile jest par dzieci?

Następnie  dziecko koloruje rysunek zgodnie z podanym kodem. Rodzic wyjaśnia, że zanim

przystąpi  do kolorowania, musi dokonać obliczeń w zakresie dodawania i odejmowania. 

Dopiero po uzyskaniu wyniku działania może sprawdzić, jakiego koloru powinny użyć do 

wypełniania danego pola.   SUPER! WYKONAŁEŚ (ŁAŚ) ZADANIE.

 

PRACA PLASTYCZNA – KWIATEK  Z FIGUR GEOMETRYCZNYCH.

Potrzebne będą. Kartka A4, klej, wycięte figury geometryczne (3 prostokąty, 8 trójkątów, i koło).

Rodzic uruchamia link do pracy plastycznej. https://www.youtube.com/watch?v=2V47JHUdBIQ

Filmik pokazuje krok po kroku wykonanie pracy. Na pewno będzie świetna. SUPER! PRACA.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Piątek, 29. 05. 2020 r.

 

Temat: Letnia olimpiada

 

Cele 

Dziecko:

  • poprawnie wykonuje ćwiczenia oddechowe

  • dba o sprawność fizyczna

  • odpowiada na pytania dotyczące sportu

  • sprawnie skacze przez przeszkody

  • rysuje postacie w ruchu

  • czyta proste wyrazy

 

Co będzie potrzebne 

  • dwie kulki z papieru

  • guma (ok. 2 m) do skakania

  • białe kartki

  • kredki

  • napisy drukowanymi literami (boisko, medal, rolki, skok)

 

1.Wyścig piłeczek

Drogi rodzicu, przygotuj dwie papierowe kulki, wyznacz linię startu i mety.

Gotowi? Start! (dmuchajcie kulki do mety)

Kto wygrał?

 

2.Co już wiem o sporcie?

Odpowiedz na pytania:

Jakie znasz dyscypliny sportowe indywidualne?

Jakie znasz sporty drużynowe?

Co należy założyć na głowę, gdy wybieramy się na rower?

Jaki strój obowiązuje na basenie?

Co symbolizują koła na fladze olimpijskiej?

Co to znaczy grać fair play?

Super Ci poszło.

 

3.Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=KCaigbf8cHA 

Odpowiedz na pytania:

  • Gdzie w czasie snu wyruszył Bolek i Lolek? (Olimpia)

  • Jakie dyscypliny sportowe były pokazane na igrzyskach? (rzut dyskiem, wyścig rydwanów)

Jak myślisz, skąd wzięła się nazwa „olimpiada” (od nazwy miasta, w którym odbyły się igrzyska -Olimpii)

 

4.Mój wymarzony sport

Myślę, że chciałbyś uprawiać jakąś dyscyplinę sportową. Jestem ciekawa jaką. Weź kartkę, kredki i narysuj siebie jako sportowca wymarzonej dyscypliny.

 

5.Gramy w gumę. 

Drogi rodzicu, przymocuj bezpiecznie gumę i pograj w nią z dzieckiem.

Przypominam jak się grało:

https://www.youtube.com/watch?v=BYak3S45Zgo 

 

 

6.Czytamy

Proszę przygotować kartki z napisami  (boisko, medal, rolki, skok) i poprosić dziecko aby przeczytało napisy (proszę pomóc)

Brawo. Czytasz bardzo dobrze.

 

7.Taniec to również sport. Potańcz. 

https://www.youtube.com/watch?v=DMsT7BXqo7s 

 

8.Ciekawostki olimpijskie dla całej rodziny:

https://www.youtube.com/watch?v=e2_SZDUCEP8