Przedszkole Miejskie nr 1 Morskie Skarby

Grupa "Rybacy" na XII tydzień

Zajęcia od 8 do 12.06.2020 r.

08.06. PONIEDZIAŁEK

 

Temat: Lato daje nam zdrowie.

 

Cele

Dziecko:

-konstruuje spójne wypowiedzi na temat własnych upodobań

-interpretuje muzykę ruchem, rozwija wyobraźnię muzyczną

-dokonuje analizy sylabowej i głoskowej

-opisuje wielkość, kolor i kształt przedmiotu

-czyta krótkie wyrazy

-rozpoznaje i nazywa sezonowe warzywa i owoce

-wie, które produkty są zdrowe, a które nie

-wyraża swoje plany w formie plastycznej

 

Moja ulubiona potrawa –Drogi rodzicu kierując rozmową; opowiedz o swoich ulubionych smakach i potrawach. Pozwól dziecku na swobodną wypowiedz; co lubi jeść, jak nazywają się te potrawy, z jakich produktów się składają. Przypomnij Wasze wspólne przygotowywanie posiłków (jeśli takie były).

 

Warzywa i owoce – zabawa językowa

Potrzebne Ci będą:  obrazki warzyw i owoców wyjęte z Wkładki lub wycięte z kolorowych gazetek reklamowych, karteczki z podpisami nazw warzyw i owoców.

Rozłóż obrazki warzyw i owoców, obok karteczki z podpisami. Zadanie polega na dopasowaniu podpisu do danego obrazka. Następnie podpis dzielimy na sylaby i głoski (literki).

 

PIRAMIDA ZDROWIA –zasady budowy piramidy żywieniowej.

Czy wiesz : Co to jest "piramida żywieniowa”? Popatrz poniżej i spróbuj odpowiedzieć.

https://silesiadzieci.pl/artykul/4572/piramida-zdrowia-dla-naszych-pociech

 

Po lewej - piramida żywieniowa z 2009 r., po prawej najnowsza - z 2016 r. (fot. IŻŻ)

  • Których produktów powinniśmy jeść więcej, a których mniej?
  • Dlaczego musimy pamiętać o ruchu fizycznym?
  • Do kogo kierowana jest taka piramida zdrowia?
  • Popatrz uważnie: Co przypomina kształtem? (piramidy w Egipcie). Teraz wiesz skąd jej nazwa.
  • Wybierz jeden z produktów z piramidy, który lubisz najbardziej i podaj nazwę potrawy w której występuje?
  • Dlaczego ma taki kształt?

 

SAŁATKA OWOCOWA – zdobywanie praktycznych doświadczeń kulinarnych.

Rodzicu zaproś dziecko na wspólne zakupy warzywno-owocowe do sklepu. Podczas tej wyprawy dziecko niech opisuje : wygląd, nazwę, wielkość, kształt, kolor. Zwróćcie uwagę na sezonowość niektórych owoców i warzyw. Wspólnie wybierzcie kilka sezonowych owoców na sałatkę, którą proponuję wykonać po powrocie.

Przypominam o konieczności umycia rąk, owoców przed przystąpieniem do pracy. 

W miarę Twoich  możliowości  spróbuj samodzielnie pokroić owoce z zachowaniem bezpieczeństwa, wrzucić do miseczki, wymieszać. Samodzielnie przygotuj degustację dla mama, taty  nakładając na talerzyki. Pamiętaj o samodzielnym posprzątaniu po degustacji.

 

TANIEC W ZACZAROWANYM GAJU – posłuchaj muzyki i spróbuj ją samodzielnie zinterpretować ruchem. Przy drugiej interpretacji zamknij oczy. https://www.youtube.com/watch?v=JUOJuUyhoms 

 

KARTA PRACY 4 s.58-59  „CO ZBIERAMY LATEM, A CO JESIENIĄ?” 

  • Nazwij warzywa i owoce przedstawione na obrazku.
  • Pokoloruj tylko te zbierane latem.
  • Popatrz dokładnie na oba obrazki i odszukaj dwanaście różnic, zaznacz na prawym obrazku.
  • Zaznacz na piramidzie żywieniowej produkty, z których przygotowano posiłki.
  • Sklasyfikuj produkty na zdrowe i niezdrowe.
  • Na kartce z bloku narysuj piramidę z produktów, które dziś zjadłeś (zjadłaś).

 

CO ZJEM JUTRO? – projektowanie całodniowego posiłku.

Potrzebne będą: kartka z dużego bloku, nożyczki, klej, kredki, ulotki reklamowe ze sklepu spożywczego.

  • Podziel kartkę na pięć części.
  • Ponumeruj je cyframi od 1 do 5, które oznaczają kolejne posiłki w ciągu dnia.
  • Pod cyframi przyklej zdjęcia odpowiednich produktów wycięte z gazetek lub je samodzielnie narysuj.

 

Projektując posiłki, staraj się pamiętać o zasadach zdrowego odżywiania. Zdrowo jest zjadać pięć posiłków w ciągu dnia. Czekam na zdjęcia Twojego projektu.

                                                         Powodzenia.Uśmiech

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

09. 06. WTOREK

 

TEMAT: Lato, lato wszędzie

 

Cele

Dziecko:

- wykonuje własne eksperymenty językowe

- doskonali percepcję słuchową

- recytuje wiersz na pamięć

- doskonali sprawność manualną, wydzierając kawałki papieru

- odczytuje proste wyrazy

- dobiera w pary rymujące się słowa

- kreatywnie przekształca rysunek

 

Zad. 1 Owocowe wyliczanki zabawa językowa zachęcająca do eksperymentowania słowem

Rodzic dla zachęty proponuje rymowankę lub wyliczankę:

„ Czereśni – trzy deczka,

porzeczek – łyżeczka,

- kto powie to ładnie,

ten nie odpadnie.

Raz, dwa, trzy,

mówisz ty.”

Zadaniem dziecka jest wymyślenie rymowanki.




Zad. 2 W letnim ogródku zabawa językowa, nauka wiersza na pamięć, wyróżnianie rymów

Rodzic czyta dziecku wiersz. Dziecko wymienia nazwy owoców pojawiające się w wierszu i wyszukuje rymujące się słowa. Następnie stara się opanować wiersz na pamięć, powtarza go kilkakrotnie za rodzicem.

„ W letnim ogródku”

W letnim ogródku wesoło,

Kwiaty rozkwitły wokoło.

Śmieje się jabłko i gruszka,

Czupryną trzęsie pietruszka.

Cieszy się śliwka renkloda,

Że taka piękna pogoda.

Narzeka tylko cebula:

Za ciepła moja koszula!

A dynia sapiąc z gorąca,

Wystawia buzię do słońca.

 

Zad. 3 Kolorowe owoce i warzywa zabawa plastyczna

Rodzic daje dziecku wycięte z bloku technicznego szablony jednego owocu i jednego warzywa. Szablon powinien się mieścić na kartce A4. Dziecko obrysowuje szablony ołówkiem. Gotowe rysunki smaruje klejem i wypełnia wydartymi kawałkami kolorowego papieru.

 

Zad. 4 Owocowe rymy – zabawa językowa

Dziecko wykonuje zadania w kartach pracy (KP4 s. 60 – 61).

W pierwszym zadaniu łączy w pary obrazki, których nazwy rymują się.

W zadaniu drugim koloruje owoce, odczytuje ich nazwy i wypełnia je takim samym kolorem jaki ma owoc.

 

Zad. 5 Zaczarowane stworki – kreatywne rysowanie na bazie konturów owoców i warzyw

Zadaniem dziecka jest dorysowanie do prostych konturów warzyw i owoców różnych elementów, tworząc w ten sposób przedziwne stworki.

 

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

10.06 środa

 

Temat: Zdrowo się odżywiamy

 

Cele

 

Dziecko:

 

- podaje przykłady produktów zdrowych i szkodliwych dla zdrowia

 

- potrafi wykonać proste kukiełki z kartonu i patyków do szaszłyków

 

- odgrywa role i buduje narrację

 

- wie, jaką rolę odgrywają w ogrodzie owady

 

- czyta proste wyrazy i zdania

 

- wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik

 

Zad. 1 Zestaw ćwiczeń porannych

 

- Truskawka – czereśnia – ćwiczenia rozciągające

 

Dziecko na hasło „Truskawka” kuca i rysuje palcem na podłodze małe kółeczka:

 

Na hasło „ czereśnia” wspinają się na palce i próbują sięgnąć jak najwyżej raz jedną ręka raz drugą.

 

 

- Zmiana kierunku – ćwiczenia równoważne z podskokiem

 

Dziecko chodzi stopa za stopą, odmierzając 10 stóp, na koniec robi przysiad, wyskok w górę z klaśnięciem nad głową i zmienia kierunek.

 

 

- Wyścigi – ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha

 

Rodzic wyznacza w pomieszczeniu krótką trasę, którą będzie musiał pokonać wraz z dzieckiem. Teraz siadają z dzieckiem z jednej strony obok siebie i prostują nogi przed sobą. Wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze do wskazanego miejsca, poruszając się cały czas w pozycji siedzącej. Nie pomagamy sobie rękami.




Zad. 2 Co jest zdrowe, a co nie ? – pogadanka z wykorzystaniem obrazków warzyw, wykonanie kukiełek , odgrywanie scenek

 

Dziecko nazywa warzywa na karcie z „ Wyprawki”, mówi, czy są zdrowe, podaje inne przykłady zdrowych produktów, próbuje ustalić, które produkty są szkodliwe dla zdrowia i dlaczego nie należy ich często jeść. Następnie wypycha obrazki warzyw z „Wyprawki” i za pomocą taśmy klejącej przykleja do nich od tyłu patyczki do szaszłyków.  Gdy kukiełki są gotowe rodzic wraz z dzieckiem tworzy krótkie dialogi wcielając się w postaci warzyw.



Zad. 3 Owady w letnim ogrodzie – zabawa dydaktyczna rozwijająca kompetencje językowe

 

Rodzic czyta dziecku ciekawostki o różnych owadach:

 

Pszczoły - to bardzo pożyteczne owady, zapylają
kwiaty, dzięki czemu powstają owoce. Mieszkają
w ulach. Teren, na którym stoją ule, wraz z ulami
i wszystkimi narzędziami potrzebnymi pszczelarzowi do pracy, nazywamy pasieką.

 

Osy – to owady, które można u nas spotkać od kwietnia do października. Giną, gdy nadchodzą mrozy. Nie mieszkają tak jak pszczoły w ulach, ale budują swoje gniazda w ziemi, albo w dziuplach lub na strychach. Żywią się nektarem z kwiatów i oczywiście, tak jak pszczoły, zapylają kwiaty. Jadają też mięso.

Motyle – to owady, które żywią się nektarem z kwiatów. Przelatując z jednego kwiatka na drugi, przenoszą pyłek i w ten sposób zapylają kwiaty. Są również prawdziwą ozdobą ogrodu, ze względu na piękne, kolorowe skrzydełka. Niestety ich larwy podgryzają i niszczą liście roślin.

Trzmiele – to owady, które zakładają gniazda pod ziemią. Zamieszkują nory gryzoni i krecie korytarze. Czasem niepoprawnie nazywa się je bąkami. Są bardzo dobrymi zapylaczami. Ogrodnicy wykorzystują je do zapylania pomidorów i papryki pod osłonami. Pszczoły nie mogłyby tego zrobić, bo nie lubią być w zamkniętej przestrzeni.

Chrząszcze – tak jak trzmiele mieszkają pod ziemią, w budynkach lub pod korą drzew. Są bardzo pożyteczne. Po pierwsze dlatego, że zjadają mniejsze owady, które niszczą rośliny, po drugie, dlatego, że zapylają kwiaty. Do najbardziej popularnych chrząszczy należy biedronka.

 

Po wysłuchaniu ciekawostek dziecko wykonuje zadania w kartach pracy na stronie 62 – 63. Otacza pętlami wyrazy oznaczające rośliny i zwierzęta, zaznaczają wyrazy związane z pszczołami. W drugim zadaniu dziecko w miarę możliwości i przy pomocy rodzica odczytuje krótkie zdania. Rodzic sprawdza poziom zrozumienia tekstów i prosi o narysowanie posiłków zgodnie z treścią wypowiedzi dzieci w zadaniu.

 

Zad. 4 Kiść winogron projekt plastyczno– techniczny

 

Rodzic razem z dzieckiem szukają w internecie ilustracji przedstawiającej kiść winogron. Dziecko opisuje kształt i kolor owoców. Następnie dziecko przystępuje do pracy plastycznej. Na brystolu robi stemple za pomocą przekrojonego kawałka marchewki. Używa fioletowej farby. Kiść ozdabia listkami wyciętymi z papieru kolorowego, oraz gałązkami i pędami, które wykonuje, mocno skręcając paski zielonej bibuły.

 

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

12.06 piątek

Temat: Letnia sałatka

Cele

Dziecko:

- potrafi określić skład popularnej potrawy

- wykonuje obliczenia na liczmanach w zakresie odejmowania

- zna podstawowe zasady zachowywania się w sklepie i robienia zakupów

- wie co to jest „martwa natura”

 

Zad. 1 Mistrz kuchni – ćwiczenia słownikowe, podawanie nazw produktów potrzebnych do przyrządzania określonego posiłku

Rodzic podaje nazwę dania, a dziecko wylicza produkty potrzebne do jego wykonania. Przykładowe dania: pizza, zupa pomidorowa, sałatka jarzynowa, jajecznica, spaghetti, naleśniki….

 

Zad. 2 Prawda czy fałsz – zabawa rozwijająca myślenie i kompetencje językowe

Rodzic zadaje pytania dotyczące wiedzy zdobytej  przez dziecko podczas całego tygodnia. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, czy zdanie wypowiedziane przez rodzica jest prawdziwe czy fałszywe. Propozycje zdań: Ogórek jest czerwony. Jabłko jest owocem. Pszczoły mieszkają pod ziemią. Motyle zapylają kwiaty. Jajecznicę robi się z pomidorów. Trzeba jeść pięć posiłków w ciągu dnia. Ostatnim posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Bez owadów nie byłoby owoców. Pasieka to teren na którym stoją ule. Trzmiele to owady. Fasola to roślina. Zakupy należy pakować w plastikowe torby. Owady to pożyteczne zwierzęta.

 

Zad. 3 Matematyka w ogródku – rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem liczmanów, karta pracy 

Do tej zabawy wykorzystujemy dostępne w domu przedmioty, np.: 10 klocków.

Rodzic przedstawia dziecku zadanie z treścią, a dziecko wykorzystując, np. klocki dokonuje obliczeń. 

  • W ogródku rosło 10 dyń. Ogrodnik zerwał 5. Ile dyń zostało?

  • Na talerzu leżało 7 truskawek. Ala zjadła 4. Ile truskawek zostało na talerzu?

  • Na straganie stało 9 pojemników z malinami. Właściciel sprzedał 6 pojemników. Ile pojemników zostało jeszcze do sprzedania?

  • Na grządce w ogrodzie rosło 8 cebul. Mama potrzebowała do obiadu 3 cebule. Ile cebul zostało na grządce?

  • Na krzaku rosło 10 truskawek. Krzyś zerwał 4 dojrzałe owoce. Ile truskawek zostało na krzaku?

Po wykonaniu obliczeń na liczmanach, dziecko wykonuje zadania w kartach pracy strona 64: przelicza warzywa, zapisuje ich liczbę; określa, którego jest najwięcej, a którego najmniej; określa, ile trzeba dosadzić warzyw, których jest najmniej, aby było ich tyle samo, ile jest tych, których jest najwięcej; układa zadanie do obrazka i próbuje zapisać obliczenie w postaci działania.

 

Zad. 4 Jak robić zakupy – omówienie podstawowych zasad zachowywania się w sklepie

Dziecko opowiada o robieniu zakupów na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji. Rodzic zwraca uwagę na konieczność używania zwrotów grzecznościowych, cichego stania w kolejce do kasy, wybierania produktów zdrowych, w ekologicznych i nieuszkodzonych opakowaniach, kupowania tylko tego, co jest nam potrzebne, zwracania uwagi na datę przydatności produktu do spożycia, zabierania ze sobą i nie wyrzucania paragonu, pakowania zakupów w ekologiczne torby wielokrotnego użytku.

 

Zad. 5 Martwa natura z warzywami i owocami – malowanie farbami

Rodzic przygotowuje na talerzu lub tacy kompozycję z dostępnych w domu warzyw lub owoców. Może też wyszukać z dzieckiem w internecie obrazy przedstawiające martwą naturę. Dziecko próbuje namalować przygotowaną przez rodzica kompozycję.