Przedszkole Miejskie nr 1 Morskie Skarby

Grupa "Rybacy"

Zajęcia na IV tydzień 14 - 17.04.2020 r.

Poniedziałek, 14.04.2020r.

 

Temat: Mądrze korzystamy z komputerów i tabletów

Cele

dziecko:

  • wypowiada się na temat sposobów spędzania czasu wolnego
  • zna nowoczesne technologie i środki przekazywania informacji
  • słucha opowiadania i wypowiada się na temat jego treści
  • dostrzega, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich troskę i życzliwość
  • układa wyrazy z sylab

 

Co będzie potrzebne:

  • Książka - karty pracy część 4

 

Witam

  1. Jak spędziłem(am) okres świąteczny.

 

Jestem bardzo ciekawa jak spędziłeś(aś) Święta?

Opowiedz trochę o tym.

(oglądałeś(aś) telewizję? Grałeś (aś) w gry  komputerowe? Bawiłeś(aś) się zabawkami?)

Jakie zajęcie sprawiało Ci najwięcej przyjemności?

 

Wiele dzieci lubi korzystać z telewizji, komputera, telefonu....

Są to urządzenia multimedialne

Urządzenia te służą do przekazywania informacji lub dostarczania rozrywki za pomocą kilku różnych form przekazu (tekstu, dźwięku,obrazu, filmu)

 

 2. Do czego wykorzystujemy komputer?

Powiedz rodzicowi do czego można wykorzystać komputer ? (np. gry, bajki, komunikowanie się, wyszukiwanie informacji, zakupy i oczywiście do nauki)

 

3. Słuchanie opowiadania „Żaba” Renata Piątkowska

Drogi rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie:

 

Jak ja lubię żaby, zwłaszcza nieduże, zielone, z żółtymi brzuszkami. Jedna taka mieszkała u dziadka w ogrodzie. Najczęściej siedziała w cieniu pod krzakiem, kumkała sobie, łapała muchy i wytrzeszczała oczy. Czasami taplała się w kałuży, w której było więcej błota niż wody, ale żabie wcale to nie przeszkadzało. Nazwałem ją Mundzia, bo nic innego do niej nie pasowało. Bardzo chciałem, żeby Mundzia przychodziła do mnie, jak zawołam: „kum, kum”, ale ona w ogóle mnie nie słuchała.
Nie chciała też podawać łapy i ciągle uciekała, gdy próbowałem powozić ją autkiem. A ja nie mogłem jej złapać, bo Mundzia była zielona, śliska i sprytna.
Wreszcie wpadłem na świetny pomysł. Znalazłem nieduży kamyk i kawałek sznurka. Żaba, nie podejrzewając niczego, kumkała sobie pod krzakiem
– tam ją dopadłem i przywiązałem jej do pleców kamyk. Był na tyle ciężki, że nie mogła już tak szybko przede mną uciekać. Wyglądała bardzo śmiesznie, jakby miała na grzbiecie plecak. Byłem z siebie niezwykle zadowolony.
– Do jutra, Mundziu! – zawołałem i pobiegłem do domu, bo zrobiło się późno.Oczywiście opowiedziałem o wszystkim dziadkowi i zdziwiłem się, że wcale mnie nie pochwalił.
Powiedział tylko:
– Idź już spać, wnusiu, a o żabie porozmawiamy jutro. Jednak następnego dnia wcale nie miałem ochoty na rozmowy. Obudziłem się bardzo wcześnie, bo było mi okropnie niewygodnie. Coś było nie tak, ale nie wiedziałem co. Leżałem na brzuchu i czułem się tak, jakby na plecach usiadł mi słoń. Dopiero gdy z trudem wstałem, zobaczyłem, że do pleców mam przywiązany spory kamień. Od sznurka bolały mnie ramiona, ale nie mogłem rozwiązać węzła i pozbyć się ciężaru.
– Dziadku! Dziadku! – zawołałem. – Pomóż mi!
Zdejmij to ze mnie!
– Dlaczego? – zdziwił się dziadek, który pojawił się w drzwiach mojego pokoju. – Przecież to świetny pomysł. Z takim kamieniem na plecach nigdzie mi nie uciekniesz.
Wtedy wszystko zrozumiałem. Chodziło o Mundzię.
– Zdejmę ci go za chwilę – obiecał dziadek – bo teraz pewnie spieszysz się do ogrodu. Ktoś tam na ciebie czeka. Prawda?
– Tak, ale… – Pobiegłem za dziadkiem, który wcale nie chciał słuchać tego, co miałem mu do powiedzenia.
Kamień okropnie uwierał mnie w plecy, gdy szukałem Mundzi. Wreszcie znalazłem ją pod krzakiem.
Nie wyglądała najlepiej. Szybko rozwiązałem
sznurek i wyrzuciłem kamyk za płot. Polałem żabkę wodą i zaniosłem na brzeg kałuży. Nie chciała kumkać, w błocie też taplała się niemrawo, w końcu schowała się gdzieś w trawie.
Wtedy dziadek rozwiązał sznurek i zdjął ze mnie kamień. Z trudem się wyprostowałem, a on wymasował mi plecy i powiedział:
– Mam nadzieję, że zapamiętasz sobie tę nauczkę, wnusiu.
– Oj, na pewno – jęknąłem.
– No, to teraz pora na śniadanie – stwierdził dziadek.
Na szczęście o żabie już więcej nie wspomniał. Nie musiał, bo ja i tak nie mogłem przestać o niej myśleć. Bałem się, że obrażona poszła sobie do innego ogrodu. Na szczęście po kilku dniach Mundzia pojawiła się pod krzakiem. Wytrzeszczyła na mnie oczy i powiedziała:
– Kum – co zabrzmiało jak „cześć”.
– Kum, Mundziu, kum – przywitałem się. – Fajnie, że jesteś, bo wiesz, ja nie chciałem ci zrobić nic złego
– przyznałem zawstydzony. – I łapy też nie musisz podawać, jak nie chcesz. Tylko przychodź tu jak dawniej.
– Kum, kum – zgodziła się żaba i wlazła do swojej kałuży.
– Dziadku, dziadku! Mundzia wróciła! – zawołałem i z radości okręciłem się na pięcie.
Nie mogłem tylko pojąć, dlaczego ona woli siedzieć w tym błocisku, zamiast pojeździć sobie moją piękną, czerwoną wyścigówką. Przecież to jest najnowszy model z otwieranymi drzwiami i zapasowym kołem. Wszyscy koledzy mi jej zazdroszczą. Ale jak to wytłumaczyć żabie?

Źródło: Renata Piątkowska, „Piegowate opowiadania”, Wydawnictwo BIS

Pytania do tekstu:
 Kto jest bohaterem opowiadania? Kim była Mundzia? Gdzie mieszkała żaba? Na jaki pomysł wpadł chłopiec? Jak czuła się żaba? Czy dziadek pochwalił zachowanie wnuczka? Co się stało następnego dnia? Dlaczego dziadek przywiązał kamień chłopcu? Czy znacie przysłowie „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”? Czy sprawdziło się ono w tym przypadku? Jak należy traktować zwierzęta? Jak zakończyła się przygoda żabki i chłopca

 

4. Praca z książką.

    Otwórz książkę na stronie 4 i wykonaj zadanie 1.

 

5. Odczytywanie prostych słów.

https://www.youtube.com/watch?v=-Wrt9ymtcoE

 

--------------------------------------------------------------------————————————————————————— 

15.04.2020 r.  Środa

 

Temat:  Ach, ta telewizja.

Cele:

• Prowadzi rozmowę, wymienia informacje, reaguje na odpowiedź rozmówcy
• Wypowiada się na temat programów telewizyjnych
• Tworzy ranking ulubionych programów dziecięcych
• Potrafi wyjaśnić pojęcie wyobraźnia
• Wymienia ciekawe sposoby spędzania czasu
• Podejmuje próby czytania krótkich zdań

 

1. Rozmowa telefoniczna  – na początek pobaw się z rodzicem w rozmowy telefoniczne. Będą potrzebne atrapy telefonów i kilka pomysłów na temat rozmowy telefonicznej. Dzwońcie do siebie nawzajem, zadawaj pytania i formułuj odpowiedzi z zachowaniem zasad poprawności gramatycznej. Powodzenia  Uśmiech

 

2. Mój ulubiony program telewizyjny 

Opisz swoimi słowami programy telewizyjne przeznaczone dla dzieci. Opisz, które programy są interesujące, opisz co lubisz oglądać a czego nie. Wskaż, który program jest twoim ulubionym programem i dlaczego. A gdyby nie było telewizji – jakie propozycje  miałbyś/abyś na spędzanie wolnego  czasu, może uda ci się wymyśleć coś całkiem nowego. Następnie, jak myślisz – ile czasu dziennie spędzasz przed telewizorem i komputeremJak myślisz, czy zbyt długie spędzanie czasu przed ekranem jest zdrowe? 

 

3. Telewizor – wiersz Stanisława Grochowiaka

Telewizor

Z telewizorem trzeba rozważnie,

Wybierać to, co naprawdę uczy.

Albo, to co śmieszy.

Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,

I ją to właśnie uczyń

Czarodziejką zwykłych rzeczy.

Dzbanek na stole, co światłami pryska,

Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,

Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec…

To są również filmy, dziwne widowiska,

Naciesz nimi oko,

Innym to opowiedz.

Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem… eee tam”,

Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.

A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,

Co lubi trochę mądrzej

Niż inni popatrzeć.

Pytania do przeczytanego tekstu:  O czym był wiersz?  Do kogo były kierowane słowa wiersza?  Jakiej rady udziela autor wiersza?  Przed czym ostrzega? (przed nadmiernym oglądaniem telewizji)   A czy wiesz, co to jest wyobraźnia?  (zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach obrazów, wyobrażeń)   Czy telewizja zastąpić wyobraźnię?  Jak należy traktować telewizję?  (rozsądnie, nie wolno pozwolić, aby zawładnęła naszymi myślami i uczuciami).

4. Literowa telewizja – czytanie i segregowanie w kartach pracy.

Otwórz proszę karty pracy 4 (ćw. 1, str.6)

Narysuj maszt telewizyjny po śladzie, spróbuj przeczytać wyrazy z góry na dół, od najkrótszych do najdłuższych oraz wklej odpowiedni wyraz.  Z czym kojarzą ci się te nazwy?  Uśmiech

Następnie przejdź do ćw. 1, str.7.

Poproś rodzica o przeczytanie tekstu. Czy już wiesz co lubią oglądać dzieci, wklej odpowiednie ilustrację w tablety.

Dokonaj oceny swojej pracy, otaczając pętlą odpowiednią buzię na marginesie!  Uśmiech

Na koniec stwórz swój własny telewizor!

Za pomocą kartonu, nakrętek, możesz narysować i umieścić w nim program telewizyjny, który właśnie oglądasz bądź ten swój ulubiony.

W linku znajdziesz podpowiedź: https://www.youtube.com/watch?v=LE1mFeCNdX8

 

Poprosimy o zdjęcia Uśmiech

 

_____________________________________________________________________________________________________

 

16.04.2020r.

Temat zajęć: W świecie gier komputerowych.

Cele

Dziecko:

  • posługuje się liczebnikami
  • odczytuje kod złożony z figur i kolorów
  • zna ciekawostki z życia kameleonów
  • koduje za pomocą figur geometrycznych
  • porusza się w otoczeniu zgodnie z instrukcją
  • zna zasady korzystania z internetu

 

Co będzie potrzebne:

  • Książka część 4
  • kredki
  • Kartka A4

 

Witam

1.Z życia kameleona. Obejrzyj film.

https://www.youtube.com/watch?v=86Z0BfcFjA0

 

Odpowiedz na pytania związane z filmem:

  • Na jakiej wyspie żyje najwięcej kameleonów ?
  • Od czego zależy zmiana ubarwienia kameleonów?
  • Czy kameleon widzi co się dzieje z tyłu jego głowy?

Brawo. Odpowiedziałeś(aś) na pytania.

 

2.Kolorowanie obrazka według kodu.

  • Otwórz książkę na stronie 8. (Oczywiście sam(a) )
  • Pokoloruj obrazek zgodnie z podanym kodem.

Jakie zwierzę jest na obrazku? (kameleon)

 

3.Figurowe sudoku.

  • Wykonaj zadanie nr 1, strona 9

Udało Ci się uzupełnić puste pola? Myślę, że tak. Brawo.

Jeszcze tylko policz, ile jest figur w pierwszej tabeli i spróbuj zapisać w pustym polu.

Super.

Jeżeli masz jeszcze siłę to wykonaj następne zadania.

 

4.„Programujemy roboty” – zabawa ruchowa.

 Za pomocą poleceń typu „Idź w prawo trzy kroki„ itp. programujemy ruchy dziecka. Dziecko jest robotem, a my programujemy mu ruchy. To samo potem robi dziecko – Rodzic jest robotem, a dziecko programistą.

Wesołej zabawy.

 

5.Jak zachować się w sieci?

Kochany rodzicu, bardzo proszę skorzystaj z porad udostępnionych w poniższym linku i zrób z dzieckiem kodeks zachowania się w sieci. Możecie zapisać, albo narysować.

 Powodzenia.

 

https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady

Jeżeli prześlesz mi wykonaną pracę, będę wdzięczna:)

 

_________________________________________________________________________________________

 

 

17.04.2020 r.  Piątek   

 

Temat:  Tworzymy własne programy telewizyjne.

 

Cele:

  • Rozwiązuje zagadki o urządzeniach multimedialnych
  •  Rozwiązuje działania matematyczne na dodawanie i odejmowanie
  • Przygotowuje program telewizyjny, wdrażając swoje strategie
  • Nabywa odporność emocjonalną związaną z wystąpieniami publicznymi
  • Zna urządzenia elektroniczne jakie były dawniej

 

 

1.„Multimedia” -  zagadki o urządzeniach.

Witaj, na początek mam dla ciebie kilka zagadek. Pewnie odgadniesz wszystkieUśmiech

Włącz go, a wnet ci pokaże.  Bajki, filmy, mnóstwo zdarzeń.

Taka jego jest robota – Bawić się…gdy masz pilota    (telewizor)

 

            Papierowa, pełna wieści, których setki w sobie mieści. 

            Ma też wersję w internecie. O czym mowa? O….    (gazecie)

 

            Dziś powszechne urządzenia, kiedyś nie do pomyślenia.

            Żeby ludzie z wielkiej dali, przez coś z sobą rozmawiali.    (telefon)

 

            Gra piosenki ,czasem gada, czasem bajki opowiada.

            Możesz słuchać, gdy ma rację, lub po prostu zmienić stację.    (radio)

 

            Gdy to, co masz w komputerze, chcesz zobaczyć na papierze.

            Ona chętnie ci pomoże, czarno – biało lub w kolorze.    (drukarka)

 

 

2. „Matematyczne telewizory” –  utrwalanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie  10. 

Przygotuj kilka czystych kartek, przetnij je na pół – to będą twoje telewizory.

Na każdym telewizorze na górze zapisz cyfrę 10. Teraz twoim zadaniem jest wymyśleć jak najwięcej działań matematycznych tych na dodawanie. Każde działanie zapisz na osobnym telewizorze, a pod działaniem spróbuj narysować do niego zbiory. Pamiętasz jak tworzyliśmy różne zbiory matematyczne na dywanie – o właśnie o te chodzi Uśmiech

Teraz na odwrocie telewizora wykonaj te same działania, tylko na odejmowanie.

Super – wiedziałam, że sobie poradziszUśmiech

 

Teraz możesz poćwiczyć matematyczne zadania tutaj:

https://www.matzoo.pl/zerowka/policz-i-dodaj-w-zakresie-10_51_331

 

 

3. „Tworzymy własne programy telewizyjne”

Na początek zabawy obejrzyj filmik o tym jak zrobić film:

https://www.youtube.com/watch?v=8WRXi4zn5ZQ

Teraz możesz pobawić się z rodzicami, rodzeństwem w tworzenie własnego filmiku bądź programu telewizyjnego, np. program sportowy, muzyczny, informacyjny, kulinarny, pogodowy. Opracuj swój plan działania, możesz zaprojektować logo programu, zaplanuj występ, co chcesz przedstawić.

Każdy występ może zostać nagrany – będzie super pamiątka Uśmiech

Swój filmik możesz nam przesłać! 

Powodzenia Uśmiech

 

 

4. „Dawniej i dziś” – mam dla ciebie kilka filmików, o tym jak wyglądały kiedyś urządzenia elektroniczne i gospodarstwa domowego! 

Telewizory - https://www.youtube.com/watch?v=1L-m94vZ9w0

 

Komputery - https://www.youtube.com/watch?v=KbT5kRawTK0

 

ADG - https://www.youtube.com/watch?v=Pm2dtNhra-Q

 

Miłego oglądaniaUśmiech