Grupa "Rybacy" na V tydzień
Zajęcia 20 - 24.04.2020 r.
20.04.2020 r. Poniedziałek
Temat: Jak najlepiej spędzać wolny czas?.
Cele:
- Wyraża zainteresowanie faktami, zjawiskami, zadaje pytania, szuka odpowiedzi
- Zna przysłowie „Kto pyta, nie błądzi”
- Wymienia alternatywne do multimediów sposoby spędzania czasu wolnego
- Nazywa czynności na obrazkach, segreguje według przyjętego kryterium
- Kształci poczucie rytmu oraz aktywność fizyczną
Zad. 1 „Kto pyta, nie błądzi” – inspirowanie dziecka do zadawania pytań o rzeczy, które je interesują, których nie rozumie i chciałoby je wyjaśnić.
Rodzicu zachęć dziecko do zadawania pytań odnoszących się do interesujących i fascynujących je problemów. Próby odpowiedzi podejmujcie wspólnie, niech to będą dłuższe wypowiedzi. Jeśli pytanie będzie trudne, zapiszcie je, a odpowiedzi szukajcie w materiałach naukowych.
Wyjaśnijcie przysłowie „Kto pyta, nie błądzi” – przysłowie, które uczy korzystania z doświadczenia i mądrości innych ludzi, podkreśla jak ważna jest umiejętność zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. – Świetnie sobie poradziłeś????
Zrób sobie chwilkę przerwy i zapraszam cię do poskakania przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=0VuUuz_ZVNI
Zad.2. „Bajka” – opowiadanie R. Piątkowskiej
Wysłuchaj proszę opowiadania „Bajka” a poznasz sposoby aktywnego spędzania wolnego czasu.
„Bajka”
Kiedy w domu nagle zgasło światło, a co gorsza wyłączył się telewizor, powstało wielkie zamieszanie. Rozległy się krzyki:
- Co się stało?!
- Znowu nie ma prądu?!
- Gdzie są świeczki?!
- Auu, moje kolano! Kto tu pozostawił krzesło?!
Po chwili, gdy mama znalazła świeczki i zapałki, w pokoju zrobiło się trochę jaśniej. Widać było Mateuszka, który siedział nadąsany i narzekał:
- Dopiero co włączyłem komputer i zacząłem grać. Tak dobrze mi szło. Mój wojownik zdobył pierwsze punkty i nagle to wszystko zgasło. Teraz cały wieczór będzie do bani. W świetle świetlicy widać było też Malwinkę. Bawiła się pilotem od telewizora i marudziła:
- Kurczę, za chwilę zaczyna się moja ulubiona dobranocka. Zamiast oglądać bajki, będę tu siedzieć i konać z nudów.
- Niekoniecznie – stwierdziła mama – To, że nie działa telewizor i komputer wcale nie oznacza, że musicie się nudzić.
- O nie, nie. Nie będę teraz odrabiał zadań. Jest za ciemno i nic nie widzę – zapewnił Mateusz i pomyślał, że to jest jedyna dobra strona braku prądu.
- Ale ja wcale nie chcę zapędzić was do nauki – powiedziała mama. – Pomyślałam raczej, że sami możecie wymyślić jakąś bajkę na dobranoc.
- Sami? – zdziwił się Mateuszek. – A o czym miałaby być ta bajka?
- O czym tylko chcecie – uśmiechnęła się mama.
- Ja już wiem! W tej bajce musi być królewna w pięknej różowej sukience i złotej koronie. Na imię może mieć tak jak ja – zaproponowała Malwinka.
- No i ta królewna – tu Mateusz spojrzał znacząco na siostrę – jest uparta jak osioł, a jak coś jej się nie podoba, to okropnie piszczy i w ogóle jest jędzowata.
- Nie prawda, królewna jest śliczna i bardzo mądra. Nawet jak czasem sobie popiszczy, to dlatego, że ma nieznośnego brata, królewicza Mateusza! – wrzasnęła Malwina.
- Bardzo dziwna dobranocka – westchnęłą mama. – Macie jakiś pomysł, co było dalej?
- Dalej było tak. Piękna jak nie wiem co królewna spacerowała po ogrodzie i wąchała kwiaty – zaczęła Malwina, ale Mateusz jej przerwał i dokończył po swojemu:
- I kiedy ona się obijała, jej sprytny brat wpadł na świetny pomysł, że skoro Malwina musi czasem popiszczyć, to najlepiej, żeby została piosenkarką.
- Tak, tak – ucieszyła się Malwinka- i królewna założyła korale, buty na wysokich obcasach, wzięła mikrofon i zaśpiewała:
„Były raz sobie cztery słonie, każdy kokardę miał na ogonie”.
- A brat królewny przygrywał jej na bębnie. – Mateusz stukał głośno łyżeczką w stół.
- Potem jeździli na koncerty i wszyscy poddani bili im brawo. Niektórzy rzucali nawet na scenę kwiaty i pluszowe misie. – Malwinie coraz bardziej podobała się ta bajka.
- Na szczęście brat królewny bardzo głośno bębnił, więc trochę zagłuszał jej śpiew – dorzucił Mateusz.
- Mów sobie, co chcesz – tu Malwina całkiem nie po królewsku pokazała bratu język, na szczęście w ciemności nikt tego nie zauważył – ale zdjęcia pięknej królewny były we wszystkich gazetach, a ona nie robiła nic innego, tylko przez pół dnia rozdawała autografy. A przez drugie pół oganiała się od wielbicieli, którzy wpychali jej na palec pierścionki z brylantami wielkimi jak cebule. Stary król był bardzo dumny ze swej córki i kupił jej chomika. – Dziewczynka zawsze chciała mieć jakieś zwierzątko.
- A królewiczowi Mateuszowi deskorolkę – dorzucił natychmiast Mateusz. – Oczywiście, stara królowa nie chciała być gorsza, więc usmażyła na kolację naleśniki z dżemem. Dwie dziurki w nosie i skończyło się. – Mateusz był dumny, że tak ładnie zakończył bajkę.
Wtedy, jak na zawołanie, zaświeciła się lampa i zaszumiał telewizor.
- No to mamy już prąd. W takim razie stara królewna idzie smażyć naleśniki. – Mama podniosła się z kanapy. – Mogę liczyć na mały koncert w kuchni czy wolicie oglądać dobranockę? Chyba jeszcze się nie skończyła.
- E tam. – Malwinka wyłączyła telewizor. – Nasza bajka jest o wiele lepsza. I po chwili swoim piskliwym głosikiem śpiewała w kuchni:
„Były raz sobie cztery słonie, każdy kokardę miał na ogonie”.
Na nogach miła szpilki mamy i przytupywała sobie do rytmu. Mateuszek uderzał drewnianą łyżką w stary rondel. Wił się przy tym i potrząsał głową jak prawdziwy perkusista. A stara królewna smażyła naleśniki i smarowała je dżemem. Telewizor stał w kącie obrażony, że nikt nie zwraca na niego uwagi.
Pytania do tekstu: Kto był bohaterem opowiadania?
Dlaczego dzieci nie mogły grać na komputerze i oglądać telewizji?
Jakie uczucia wywołała informacja o braku prądu?
Jaki pomysł miała mama na spędzenie wieczoru?
Czy tworzenie bajki sprawiło dzieciom radość?
Dlaczego tak sądzisz?
Czy można spędzić dzień bez telewizora i komputera?
A może dziś wieczorem wspólnie z rodzicami wymyślisz jakąś bajkę?
Otwórz teraz karty pracy ( ćw.1 str.10-11)
Przyjrzyj się obrazkom, pokazującym jak Janek i Paweł spędzili sobotę. Opowiedz co robił każdy z chłopców. A następnie spróbuj ocenić, które formy spędzania czasu wolnego bardziej rozwijają, a które – mniej. Samodzielnie spróbuj przeczytać tekst na str. 11. To była udana sobota!. O, znowu jest noc…?
A jak ty spędzasz swój wolny czas?
Po zakończonej pracy samodzielnie dokonaj oceny swojej pracy – otaczając pętlą odpowiednią buźkę. – wie, że świetnie sobie poradziłeś/aś
Zad. 3. „Klub odkrywców” – zabawa dla wszystkich
Załóż z pozostałymi domownikami klub odkrywców. Możecie podzielić się na zespoły.
Porozmawiajcie wspólnie na temat zabaw, pomysłów własnych odkryć, talentów, wynalazków jakie chcielibyście wykonać, zaprojektować, zaprezentować. Przykładowe zespoły: zespół badawczy – będzie wykonywał różne doświadczenia; zespół detektywistyczny – może zająć się dziwnymi przedmiotami bądź sytuacjami, próbować je opisać, wymyśleć szyfr; zespół wynalazców – może przedstawić propozycje wynalazków, znaleźć ich przeznaczenie bądź ich historię; zespół artystów – może poszukiwać artystów, zaprezentować swoje talenty itp.
Jak się uda, poprosimy o zdjęcia
Zad.4. Pobawimy się dalej w detektywa, jestem ciekawa czy uda ci się odnaleźć Wally’ego:
https://www.miniminiplus.pl/gdzie-jest-wally/gry/gdzie-jest-wally
Porwodzenia
______________________________________________________________________________________
Wtorek, 21.04.2020 r.
Temat : Mali odkrywcy bawią się w detektywów
Cele
Dziecko:
-
zna zawód detektywa
-
oblicza proste działania matematyczne
-
z uwagą słucha opowiadania i wypowiada się na temat jego treści
-
wie jak wygląda ślimak winniczek
-
zna litery występujące w jego imieniu
-
czyta sylaby
Co będzie potrzebne:
-
książka część 4
-
plastelina
-
kredki
-
ołówek
-
kartki
1.Czym zajmuje się detektyw?
Obejrzyj film.
https://www.youtube.com/watch?v=kenYjFjLb7c
Opowiedz rodzicowi z jakich narzędzi korzysta detektyw i czym się zajmuje.
Zadanie dla detektywa:
Oblicz:
4+2=... A
1+1=... Ś
3+2=... M
2+2=... I
2+1=... L
4+3=... K
Teraz do każdej cyfry dopasuj odpowiednią literę i wspólnie z rodzicem odczytaj hasło:
2 3 4 5 6 7
Brawo dla Ciebie. Hasło to: ŚLIMAK.
Wyklaszcz sylaby: śli - mak
Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku i na końcu słowa ślimak.(ś k)
Brawo.
2.Słuchanie opowiadania Renaty Piątkowskiej „Ślimaki”
Wysłuchaj opowiadania.
https://p48poznan.szkolnastrona.pl/download/18%20-%20Piatkowska%20Renata%20-%20%20Slimaki.mp3
Odpowiedz na pytania:
-
Kto jest głównym bohaterem opowiadania?
-
Jakie zwierzęta lubił Tomek?
-
Jak Tomek wyjaśnił nazwę ślimaka winniczka?
Brawo. Uważnie słuchałeś (aś) opowiadania.
Obejrzyj film, aby zobaczyć ślimaka winniczka.
https://www.youtube.com/watch?v=GKheVq9_XNc
3.Praca z podręcznikiem.
Otwórz swoją książkę (część 4) na stronie 12 i wykonaj zadanie 1 i 2.
4.Weź teraz plastelinę ( jeżeli masz w domu) i spróbuj ulepić ślimaka. Jeżeli nie masz plasteliny to narysuj Ślimaka kredkami.
__________________________________________________________________________________
22.04.2020 r. Środa
Temat: Dzieciaki odkrywają świat.
Cele:
- Opowiada o swoich aktywnościach, ulubionych zajęciach
- Porusza sylwetką ślimaka według instrukcji
- Układa wyrazy według kryterium zgodności w nagłosie i wygłosie
- Wymyśla historię wykorzystując przeczytane wyrazy
- Podejmuje próby czytania dłuższego tekstu
1. „Moje ulubione aktywności” – inspirowanie dziecka do rozmowy o ulubionych swoich zajęciach.
Rodzicu zachęć dziecko do rozmowy, opowiadania na temat co je ciekawi, co chciałoby robić w przyszłości, jakie mają marzenia? . Jeśli padną propozycję np.: podróżować, odkrywać nowe zakątki, czytać książki, jeździć samochodem, liczyć do miliona, być strażakiem, być lekarzem – zadaj pytanie: czy zdobycie tych umiejętności jest możliwe? W jaki sposób? Co przeszkadza w spełnieniu marzeń? (np. lenistwo, brak czasu) Podsumowując rozmowę, warto podkreślić, że wszystko jest możliwe, trzeba tylko chcieć i dużo ćwiczyć, czytać czy pogłębiać wiedzę, nie zniechęcać się upadkami, a wtedy można osiągnąć sukces! – Świetnie, masz ogromną wiedzę
2. „Labirynt ślimaka” – zabawa dydaktyczna z kodowaniem.
Potrzebna będzie kartka z narysowanymi przecinającymi się liniami poziomymi i pionowymi, tworzącymi sieć kwadratową 7x7 kratek, zielone ikonki to sałata, ją też umieszczamy w danych kratkach.
Dziecko w tym czasie maluje swojego ślimaka, który będzie podróżował przez planszę, wycina go!
Następnie według instrukcji, dziecko kieruje ślimakiem.
Ślimaka umieść w lewej, górnej kratce. Następnie przejdź ślimakiem, według instrukcji, po drodze licząc ile zjadł sałaty. Zaczynamy!
Przejdź 1w prawo, 2 w dół, 3 w prawo, 2 w dół, 1w prawo, 1w dół, 2 w prawo…. Czy udało się wyjść ślimakowi z labiryntu? Czy twój ślimak znajduję się teraz w prawym, dolnym rogu? Ile zjadł sałaty, bo mój 3 sałaty.
Super, jesteś dobrym detektywem
Poniższa tabela znajduje się w załączniku: pliki do pobrania
3. „Zdobywanie sprawności literowego detektywa” – utrwalanie poznanych liter.
Do tej zabawy będziemy potrzebowali różnych obrazków, pewnie jakieś masz w domu, z jakiś planszówek, jeśli nie – zabawa może być także słowna. Zabawa podobna jest do domina. Polega na podaniu nazwy obrazka, wyrazu (np. śmigło), określeniu głoski na końcu a następnie dołożeniu kolejnego obrazka/wyrazu, którego nazwa będzie się nią rozpoczynała, np.:
Śmigło – o – ołówek – k - krowa – a - aparat- t – traktor – r – rak – k – kot…..
Rodzic może słowne domino zapisywać na kartce, a także dołączyć do zabawy. Ciekawa jestem, jak długie wagony uda się utworzyć.
Miłej zabawy
Teraz dla odprężenia zapraszam Cię z Detektywem Łodygą na „Piknik w królestwie nocy”:
https://www.youtube.com/watch?v=VxUqNKByRj8&list=PLxiXpqHQVGjfniTiNV_c10M54G3Bp1_Vx
Po odpoczynku otwórz karty pracy 3 (ćw. 1 str.15)
Wraz z rodzicem spróbuj przeczytać tekst o zabawie Janka w detektywa. Odszukaj i otocz czerwoną pętlą imię chłopca, zieloną pętlą imię kota a następnie dorysuj obok Janka zwierzęta, te które pojawiły się w opowiadaniu. Wymyśl i opowiedz rodzicowi inną przygodę Janka – detektywa.
Bardzo dobrze Ci poszło
4. Zostań jeszcze troszkę z Detektywem Łodygą, zagraj w łączenie punktów a poćwiczysz utrwalisz sobie liczenie: https://www.miniminiplus.pl/detektyw-lodyga/gry/detektyw-lodyga-polacz-punkty
Powodzenia
___________________________________________________________________________________________________________
Czwartek, 23.04.2020r.
Temat: Mali odkrywcy wymyślają różne zabawy.
Cele
Dziecko:
-
poznaje świat mrówek i ciekawostki z ich życia,
-
sprawnie dodaje w zakresie10,
-
tworzy zbiory,
-
odnajduje takie same elementy,
-
przeprowadza doświadczenia.
Co będzie potrzebne:
-
książka część 4
-
ołówek
-
kredki
-
przezroczyste naczynie
-
woda
.
1. Poznajemy mrówki.
Obejrzyj pierwszą część filmu o mrówkach.
https://www.youtube.com/watch?v=4giCKXHP660
Przyjrzyj się uważnie owadom i powiedz:
-
ile odnóży ma mrówka (6)
-
co służy mrówkom do porozumiewania się? (czułki)
Może wyszukasz z rodzicami inne informacje na temat mrówek?
Podziel słowo mrówka na sylaby, wyklaszcz je.
Mrów ka.
Powiedz ile jest sylab w tym słowie? (2)
Jaką głoskę słyszysz na początku? (m) Jaką na końcu? (a)
Brawo.
2. Dodawanie.
Obejrzyj film i razem z Mat Magiem licz.
https://www.youtube.com/watch?v=yEWmp54ogwk
Otwórz swoją książkę na stronie16 i wykonaj zadania: 1, 2 i 3.
3. Wyszukiwanie takich samych kształtów.
Wykonaj zadanie 2, strona 17.
4.Jeżeli wyjdziesz z rodzicami na spacer poobserwuj mrówki, żeby lepiej widzieć zabierz ze sobą
lupę.
Nie masz lupy? Zobacz jak ją można zrobić. Wystarczy szklana butelka z wodą.
https://www.youtube.com/watch?v=E34cYQYepJU
___________________________________________________________________________________________________________
24.04.2020 r. Piątek
Temat: Dzieciaki odkrywają świat.
Cele:
• Dodaje w zakresie 10
• Czyta proste wyrazy
• Układa wyrazy od najkrótszego do najdłuższego
• Układa zdania/opowiadania wykorzystując przeczytane wyrazy
• Aktywnie wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała
1. „Poranek z gimnastyką” – ćwiczenia ogólnorozwojowe.
Zapraszam cię trochę do zajęć gimnastycznych, które wiele razy ćwiczyliśmy wspólnie w sali. Przygotuj proszę piłkę do ćwiczeń. Jesteś swobodnie ubrany – to zaczynamy: https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE
Świetnie, ale masz dobrą kondycję
2. „Detektywistyczne działania matematyczne” – dodawanie w zakresie 10 z wykorzystaniem działań okienkowych
Rodzice przeczytajcie zadanie - dzieci znają te zabawy z przedszkola
W dzisiejszym zadaniu matematycznym potrzebne Wam będą liczmany. W przedszkolu mamy kolorowe żetony. Wiem, że w domu takich nie macie, ale do liczenia dobre będą też: fasolka, patyczki, guziczki.
Posłuchajcie.
Była sobie sikorka, wiecie taki ptaszek, która mieszkała w ogródku przedszkolnym. W jej domku na drzewie z 10 jajeczek wykluło się 10 małych pisklaczków. (Ułóż sobie 10 liczmanów.) Sikorka była szczęśliwa, kochała bardzo swoje dzieci. Maluszki tuliły się do swojej mamy, wolały głośno pi, pi, pi, co w języku sikorek oznacza jeść, jeść. Mama szybko pofrunęła po jedzenie, złapała 6 muszek i dała po jednej każdemu dziecku. ( pozwalamy dzieciom układać liczmany tak jak uważają) Powiedz ile dzieci mama nakarmiła ?
Tak, nakarmiła 6 dzieci .
Nie wszystkie dzieci zostały nakarmione, sikorka musiała polecieć i przynieść muszki dla pozostałych dzieci. Ile muszek powinna jeszcze przenieść ?
Brawo 4 .
Mama sikorka miała 10 dzieci, aby je nakarmić potrzebowała 10 muszek. Najpierw przyniosła 6 muszek potem 4 muszki i razem miała 10. Udało jej się nakarmić 10 dzieci.
Zobacz tak to można zapisać. (Proszę pokazać dziecku zapis i przeczytać. Możecie też sami zapisywać równania na kartkach)
6 + 4 = 10
A teraz zadam Ci zagadkę detektywistyczną
7 + …….. = 10
( proszę przeczytać to dziecku w taki sposób: masz 7, ile potrzebujesz żeby mieć 10. Dziecko, by odgadnąć może wykorzystywać przygotowane liczmany lub palce)
Brawo potrzebujesz jeszcze 3
potem wstawcie w miejsce kropek odpowiednia cyfrę
Jeśli dziecko nadal chce się bawić, możecie wspólnie przygotować takie zadania.
Np.:
6 +……… = 10
4 + …….. = 10
3. „Detektyw na literowej ściance wspinaczkowej”
W tym zadaniu poproszę cię o otworzenia kart pracy 4 (ćw.1 str. 14). Przeczytaj wyrazy na ściance wspinaczkowej, czytaj od dołu – tak jak byś się wspinał po wyrazach. Pokoloruj te, które udało ci się samodzielnie odczytać. Teraz ułóż zdania z wybranymi wyrazami.
Brawo, bardzo dobrze Ci poszło
4. A teraz po wykonanych zadaniach, zapraszam cię do zabaw tych na świeżym powietrzu w tą piękną pogodę wraz z rodzicami, rodzeństwem. Pobaw się w berka, chowanego czy ciepło – zimno!
Miłej zabawy życzę
Dodatkowo przysyłam linki do puzzli i memo:
https://www.miniminiplus.pl/noddy-detektyw-w-krainie-zabawek/gry/noddy-memory
https://www.miniminiplus.pl/noddy-detektyw-w-krainie-zabawek/gry/noddy-puzzle