Przedszkole Miejskie nr 1 Morskie Skarby

Grupa "Rybacy" na VII tydzień

Zajęcia od 4 - 8.05.2020 r.

04.05.2020 r. Poniedziałek    

 

Temat:  Kto buduje dom?

Cele:

  • Nazywa zawody wykonywane przez rodziców

  • Uzasadnia dlaczego wszystkie zawody są ważne

  • Nazywa zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia

  • Wnioskuje na podstawie czytanego tekstu, wykonuje zadania oparte na wnioskach

  • Łączy scenki sytuacyjne z osobami wykonującymi zawody

  • Tworzy i projektuje wymarzony dom

 

  1. „Kim będę, kim są moi rodzice?” – rozmowy z dzieckiem na temat zawodów.  Drogi rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem na temat zawodów jakie wykonujecie, jakie wykonują dziadkowie bądź ciocie i wujkowie. Jak się nazywają dane zawody? Na czym polegają? Czy są ważne w naszym życiu?  Dziecko może zadawać pytania

Posłuchaj teraz co mówi o zawodach Profesor Szymon

https://www.youtube.com/watch?v=_NiXDHBpSh8

 

  1. „Wszyscy dla wszystkich” –  poznanie specyfiki różnych zawodów, budowanie wypowiedzi na temat zawodów, poznanie na czym polega budowa domu. 

Wysłuchaj wiersza: Julian Tuwim „Wszyscy dla wszystkich”

Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecież
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miałby chleba.

Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.

Jak myślisz: O kim jest wiersz?  A o czym jest wiersz?  Jakie wnioski wynikają z tego wiersza?  Czy wszystkie zawody z wiersza są ważne?  Czy potrafiłbyś/abyś wyjaśnić pojęcie „zawód”?  Świetnie Uśmiech

 

Następnie proszę otwórz karty pracy (ćw. 1 str.26).

Wysłuchaj wypowiedzi dzieci (str.96): co mówi Maja, Filip, Jan i Lena o swoich rodzicach. Następnie obok zdjęć dzieci wklej odpowiednie ilustracje rodziców, wykonujących poszczególne zawody. Słuchaj uważnie, w tym zadaniu to ważne!

Bardzo dobrze sobie poradziłeś/aś Uśmiech

 

  1. „Jak powstaje dom”

Chciałabym abyś poznał/poznała zawody, które są ważne i konieczne przy powstawaniu domu. Hmh myślę, że kilka znacie i wiecie czym się dokładnie zajmują. 

Obejrzyj filmik pokazujący  jak powstaje dom: https://www.youtube.com/watch?v=pIJ1AL4rH7A

 

Czy już wiesz kto to jest architekt? Architekt projektuje i decyduje ostatecznie o tym jak będzie wyglądał dany dom. Spróbuj wyjaśnić dokładnie również kim jest: murarz, elektryk, dekarz, malarz i czym się zajmuje. 

 

A teraz chciałabym, abyście pobawili się trochę w takich architektów i zaprojektowali i namalowali swój wymarzony dom. Pamiętaj, o szczegółach takich jak ogrodzenie, drzewa, kwiaty, trawa, ścieżki, plac zabaw itd. 

Zrób zdjęcie drogi architekcie swojego domu i prześlij do nas.

PowodzeniaUśmiech

 

  1. Na koniec zatańcz razem ze mną, a przypomnisz sobie….prawa, lewa https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w

https://www.youtube.com/watch?v=XAUL__1DCFU

 

Przesyłam Ci dodatkowo bajkę 

https://www.youtube.com/watch?v=1Pcyo1ra-nQ

 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 

Wtorek, 05.05.2020r.


Temat: Kto szyje ubrania?

Cele

Dziecko:

  • wyjaśnia czym zajmuje się osoba wykonująca zawód krawcowej

  • potrafi wymienić narzędzia, którymi posługuje się krawcowa

  • dokonuje analizy słuchowej wyrazu

  • dokonuje pomiarów za pomocą centymetra krawieckiego

  • bezpiecznie korzysta z narzędzi takich jak igła, nić

  • porządkuje sylaby według określonego kryterium

Co będzie potrzebne:

  • centymetr krawiecki

  • nożyczki

  • kawałek dowolnego materiału

  • igła

  • nici

  • książka część 4

  • ołówek


1.W pracowni krawieckiej

Obejrzyj film.

Zapamiętaj jakimi narzędziami posługuje się krawcowa.(maszyna do szycia, nici, mydełko krawieckie, cążki, nożyczki, stopka, młotek)

Podczas filmu razem z panem dziel podane słowa na sylaby, postaraj się powiedzieć jaką głoskę słyszysz na początku i na końcu wyklaskiwanego słowa.

https://www.youtube.com/watch?v=xVHqlM5TZYg  

Brawo. Bardzo dużo zapamiętałeś (aś)

 


2.Mierzenie centymetrem krawieckim.

Poproś rodzica o centymetr. 

Spróbuj z pomocą rodzica zmierzyć długość swojego ramienia- poproś o pomoc w zapisaniu pomiaru.

Teraz zmierz długość ramienia rodzica- zapiszcie pomiar.

Możesz jeszcze zmierzyć inne części ciała.


3.Szyjemy:

Weź przygotowany materiał, przetnij na dwie części i spróbuj zszyć. 

(Oczywiście, kochany rodzicu musisz pomagać)

Użyj prostego ściegu - fastrygi, pamiętaj o zrobieniu supełka na końcu nitki.

Brawo.


4. Praca z książką.

Otwórz książkę na stronie 29 (samodzielnie)

Wykonaj zadanie 1 i 2.


5.Poruszaj się trochę.

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
 

06.05.2020 r. Środa


Temat:  Jest tyle ciekawych zawodów na świecie!

Cele:

  • Wie czym zajmuje się zegarmistrz

  • Wyjaśnia funkcję i zastosowanie zegarka

  • Wyjaśnia, na czym polega praca w różnych zawodach

  • Rysuje wzory graficzne

  • Określa zawód osoby na podstawie jej wypowiedzi dotyczącej wykonywanych czynności

  • Tworzy zegar według własnego pomysłu

  • Rozwija sprawność fizyczną i ruchową


  1. „W pracowni mistrza zegara” –  posłuchaj piosenki, spróbuj zaśpiewać razem ze mną

https://www.youtube.com/watch?v=_VShr92m5vA

 

  1. „Zegarmistrz” – rozmowy z dzieckiem na temat zawodu zegarmistrza.  

Drogi rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat zawodu zegarmistrza. Spróbujcie razem znaleźć odpowiedzi na pytania

Czy wiesz kto to jest zegarmistrz?  Czym dokładnie się zajmuje? Dlaczego potrzebne są tak zegarki?  Dlaczego zawód zegarmistrza był tak popularny dawniej?  Czy wiesz, że dawniej były zegary i zegarki tylko mechaniczne!  

Posłuchaj teraz historii zegara:   https://www.youtube.com/watch?v=gESdVXEUSVs

a teraz zamknij oczy i posłuchaj…odgłosów różnych zegarów:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8CK80b0B-8      

Ile udało ci się usłyszeć zegarów?  Czy potrafisz nazwać?

BrawoUśmiech


  1. „Zawodowy zawrót głowy” –  praca w kartach pracy.

Otwórz swoje karty pracy (ćw. 1,2 str. 30).  Następnie obejrzyj ilustrację i nazwij przedstawione tam zawody.  Wklej brakujące podpisy z nazwami zawodów. 

W zadaniu 2 wysłuchaj rymowanki – powtórz ją kilka razy: „Panie pilocie! Panie….”

Poprawa kontury samolotu w liniaturze - postaraj się aby nie wychodzić poza linię, a następnie pokoloruj każdy samolot w innym kolorze. 

Bardzo dobrze sobie poradziłeś/aś Uśmiech


  1. „Mój zegar” – praca plastyczna

Dzisiaj chciałabym abyś spróbował/ła wykonać swój zegar. Pomysłowość i kreatywność pozostawiam tobie. Spróbuj wykorzystać kilka technik. Jedną propozycję znajdziesz w linku:  https://www.youtube.com/watch?v=K6zaItWbcBc


Koniecznie zrób zdjęcie i prześlij je do nas 

PowodzeniaUśmiech


  1. Na koniec przesyłam zabawy ruchowe z poduszkami  

  https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI


oraz przepiękną bajkę…  „Droga do szczęścia”  

https://www.youtube.com/watch?v=6PuTmPYYNXw&feature=youtu.be
 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 

Czwartek, 07. 05. 2020r.


Temat: Kiedy książkę kupujemy, pisarzowi dziękujemy!


Cele

Dziecko:

  • odgaduje wyraz stanowiący nazwę zawodu na podstawie pierwszej sylaby

  • porównuje liczebność zbiorów

  • sumuje, wybiera monety potrzebne do zapłacenia określonej kwoty

  • wie jak powstają monety

  • potrafi zaprojektować monetę


Co będzie potrzebne:

  • książka część 4

  • ołówek

  • kredki

  • monety: 1zł.,2zł., 5zł. (dobrze zdezynfekowane lub wycięte z papieru)

  • kilka książek ( najlepiej 10)

  • karteczki samoprzylepne lub zwykłe

  • białe kartki

 

  1. Odgadnij jaki to zawód?

Kochany rodzicu poproś, aby dziecko powiedziało kim jest osoba, która:

Prowadzi pociąg, zaczyna się na sylabę ma- (maszynista)

Sprawdza w pociągu bilety, zaczyna się na sylabę kon- (konduktor)

Pisze wiersze, zaczyna się na sylabę po- (poeta)

Gotuje obiady zaczyna się na sylabę ku- (kucharz)


Brawo. Podziel jeszcze nazwy zawodów, które odgadłeś (aś) na sylaby i nazwij w nich pierwszą głoskę.


  1. Zakupy w księgarni.

Bardzo proszę, poukładaj przygotowane książki na „ladzie” w księgarni, naklej na nich ceny (karteczki samoprzylepne). Rodzicu te książki muszą być tanie (niech kosztują 1zł, 2 zł  najwięcej 5zł).

Będziesz sprzedawcą. Poproś rodzica , by zechciał kupić w Twojej księgarni książki. Będziesz musiał (a) sam (a) obliczyć ile należy zapłacić. (Proszę przygotować odliczone pieniążki. Nie będzie reszty- chyba, że dziecko da radę)

Teraz zamieńcie się rolami.


  1. Zadania w książce.

Otwórz swoją książkę na stronie 32 i wykonaj zadanie 2.

Przejdź do strony 33 i wykonaj zadanie 1 oraz 2 (wszystkie bagietki są w tej samej cenie, jedna 2 zł.)


  1. Jak powstają monety?

Obejrzyj film i postaraj się zapamiętać:

  • Jak nazywa się miejsce, gdzie produkuje się monety?

  • Kto to jest medalier?

  • Do czego służą stemple?

https://www.youtube.com/watch?v=pOwXevZ34rc 

Zaprojektuj swoją monetę okolicznościową (np. z okazji ukończenia przedszkola)

Pamiętaj, że moneta ma dwie strony (awers i rewers)

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

08.05.2020 r.  Piątek

 

Temat:  Wielki turniej o zawodach.

Cele:

  • Buduje prawidłowo logiczne zdania

  • Rozwiązuje zagadki słowne

  • Podaje nazwy poznanych zawodów

  • Określa czynności i cechy charakterystyczne dla poznanych zawodów

  • Dodaje kilka liczb aby obliczyć wynik

  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne

 

  1. „Na dobry początek” zabawa rozwijająca myślenie oraz prawidłową budowę zdań. 

Zakręć kołem, wylosuj i dokończ zdanie… Zabawę wykonuj na zmianę z rodzicem. 

https://wordwall.net/resource/1861835/psycholog/na-dobry-pocz%C4%85tek

Miłej zabawy Uśmiech

 

  1.  „Jaki to zawód”? – konkursy i zagadki o zawodach

Drogi Rodzicu, na kartce przygotuj zagadki o zawodach, ponumeruj, złóż (można wymyśleć jeszcze inne) i wrzuć do pojemnika. Dziecko ma przygotowaną kartkę – na której będzie pisało punkty.

Następnie każdy losuje numerek i stara się odpowiedzieć i podać nazwę zawodu. Jeśli odpowiedź jest poprawna – zostaje przyznany punkt. Jeśli odpowiedź jest nieprawidłowa – numerek ponownie trafia do reszty karteczek z numerkami.  Na koniec dziecko próbuje samodzielnie policzyć punkty.

  • Gdy komputer się zawiesi, zatnie lub zepsuje,

ten pan szybko go naprawi i zaprogramuje.    (informatyk)

  • Jest ktoś, kto potrafi pisać piękne zdania i tworzyć

z nich książki lub opowiadania.   (pisarz)

  • Jeździ w różne miejsca, często podróżuje.

Ważne informacje ludziom przekazuje.   (dziennikarz)

  • W białym fartuchu ze słuchawkami.

Zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami.   (weterynarz)

  • Na plaży lub basenie wszystkich obserwuje,

bezpieczeństwa w wodzie uważnie pilnuje.   (ratownik)

  • W autobusie i tramwaju podchodzi na chwilę.

Sprawdza czy pasażerowie maja ważny bilet.   (kontroler)

  • Miła pani na ekranie, mapy pokazuje co dzień.

Na nich jest namalowane, co słychać w pogodzie.   (pogodynka)

  • Spotkasz go w niezwykłym miejscu, gdzie jest scena i kurtyna.

Gdy podnosi ją do góry, on swój występ już zaczyna.   (aktor)

  • Jej praca potrzebna zawsze jest i wszędzie.

Gdzie będzie pracować, tam i często będzie.   (sprzątaczka)  

  • Gościom w restauracji karty dań rozdaje.

Potem zamówione potrawy podaje.    (kelner)

  • Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia.

Wygląd naszych włosów czaruje i zmienia.   (fryzjer)

  • Zawód bardzo popularny, marzy o nim każdy chłopak.

Lecz, niektórzy tylko mogą całe życie piłkę kopać.   (piłkarz)

  • Gdy miejski autobus przejeżdża ulicą,

możesz go zobaczyć – jest za kierownicą.   (kierowca)

  • Chcąc pięknie wyglądać, panowie i panie

szyją sobie u niej, na miarę ubranie.   (krawcowa)

  • Przyjeżdżają szybko, stawiają drabinę.

Zawsze dzielnie walczą z pożarem i dymem.   (strażacy)

  • Przez cały rok ciężko pracuje.

Na początku grudnia Barbórkę świętuje.   (górnik)

  • Świeżutkie pieczywo w sklepie od rana.

Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas?   (piekarz)

  • Miły pan lub pani za ladą w aptece, 

sprzedaje ludziom leki na receptę.  (aptekarz)

  • Na placu lub na rynku siedzi sobie pani.

Przed nią stoją kosze z pięknymi kwiatami.   (kwiaciarka)

  • Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadania.

Zajmuje się co dzień listów doręczaniem.  (listonosz)

  • Gdy wejdziesz do sklepu, ta miła osoba

spyta, co chcesz kupić i wszystko ci poda.   (sprzedawca)

  • Gdy na skrzyżowaniu, światła się zepsują,

W białych rękawiczkach ruchem aut kierują.   (policjanci)

  • Propozycja innej zabawy: Hmh.. mając już tak wiele przygotowanych zawodów – można je wykorzystać i pobawić się w kalambury .  

Życzę udanych zabaw Uśmiech  

 

  1. W zawody się bawimy!

Wspólnie z rodzicami, rodzeństwem możecie pobawić się w zawody. Zorganizuj sobie kącik związany z danym zawodem, pamiętaj o rekwizytach – możesz otworzyć zakład fryzjerski (chętnie bym poszła do takiego zakładu), restaurację, kwiaciarnie albo zostać listonoszem. To ty masz się świetnie bawić, więc pomysłowość zostawiam tobie.

 

  1. A teraz trochę zajęć gimnastycznych! 

Poproś rodzica o pomoc! 

Przygotuj koc, może być karimata. Przyda się także kilka maskotek, kosz na zabawki, jeśli masz to małe hantle bądź dwie małe butelki z wodą, pożycz od mamy – paczkę makaronu bądź kaszy. Hmh… a i jeszcze kij od miotły bądź mopa oraz papier toaletowy bądź kubeczki plastikowe.  Do zabawy zaproś także rodzica.

Ćwiczenia wykonuj zgodnie z instrukcją: https://www.youtube.com/watch?v=1JE_-hP1omo

Powodzenia Uśmiech